Jag är usel på räkna procent… Kan någon vänlig själ berätta för mig hur jag antingen hittar eller räknar ut den procentuella avkastningen för hela min depå för HSB Bospar på Danske Bank för det gångna året 2022?
Jag hittar bara avkastningen i SEK. Och Danske Banks kundservice har jag pratat med över 1 timme och dom verkar inte alls förstå vad jag menar med procentuell avkastning för HELA depån…
Min fondfördelning i depån ser ut enligt följande:
20% - Danske Invest SICAV Sverige Beta SA
80% - DI SICAV Global Index Restricted SA
Det går in 500 kr varje månad, men jag antar att insättningar bör exkluderas när jag vill se över procentuell avkastning?
Om det inte finns (verkar skumt) så får du sätta dig ner med excel/google sheets och göra en beräkning som tar hänsyn till kapitalflöde. Finns exempel här
Det är dock inte självklart hur man definierar avkastning när man samtidigt har kassaflöde som diskuteras ovan. Enklast är xirr som det finns stöd för i både excel och google sheets
Åh tack!
Nu har jag såklart inte gjort daglig ombalansering så förstår om siffrorna inte är exakt rätt och jag vet att ett år inte säger mycket men om det ändå stämmer på ett ungefär så tycker jag det är intressant att det är ungefär samma (minus)avkastning som min Lysa portfölj för 2022
Nix det verkar inte gå att se avkastning i % för en hel depå/portfölj för ett önskat årtal på Danske Bank. Och ringer du deras kundservice så tycker även dom att det borde gå att se avkastning i % för en hel depå/portfölj för ett önskat årtal men dom vet inte alls vart man hittar det så dom kan inte guida en heller…
Efterfrågan på denna tjänst måste vara marginell. Jag förstår mycket väl om banken inte lägger någon kraft på detta. Du kan dock räkna ut procenten själv och komma någorlunda rätt.
Ett förenklat exempel. Du har ett värde om 10 000 i fonden vid årets ingång. Du sätter in 500 kr den 1:e varje månad. Vid årets utgång har fonden ett värde om 18 000 kr. Avkastning 2000 kr, (18000- 10 000 vid årets början - 6000 i total insättning).
Insättningar på 6000 kr gör att det genomsnittliga insättningssaldot på årsbasis blir 3000 kr. ( 0 vid årets början och 6000 vid årets slut blir i snitt 3000 kr. 10 000 vid årets plus 3 000 ger 13 000.
2000 i procent av 13000 blir ca15 (15,4) procent.
Är du intresserad av tiondels och hundradels procent får du grotta ner dig rejält och ta hänsyn till kursen vid de tolv olika insättningstillfällena. Helt ointressant för mig. Men visst, har man detta som en hobby, så varför inte?
Att inte vilja följa upp hur sin portfölj/depå utvecklats procentuellt det gångna året är för mig obegripligt. Att jag SOM KUND ska behöva räkna ut det själv är horribelt!
Man ser ju alltid fondens procentuella utveckling per år på skärmen!
Har man dessutom en fond på säg 200 000 kr så har ett fondsparande på 500 kr per månad inte en avgörande inverkan på den procentuella utvecklingen.
Att konstruera och driva ett program som tar hänsyn till alla insättningar och uttag i fonden med dagsvis uppdaterade kurser är inte gratis. Jag ser 100 gånger hellre att banken satsar på låga fondavgifter i stället för program som gemene man inte efterfrågar.
Detta speciellt som man på egen hand kan göra sig en bra bild över utvecklingen, under förutsättning att man inte jagar tiondelar.
Högst oklart om du ens kan se det på Danske Bank faktiskt. I deras app går det iallafall inte.
Men jag är inte intresserad av hur dom enskilda fonderna gick procentuellt ändå, jag vill veta hur hela depån/ISKkontot utvecklades totalt procentuellt under det gångna året!
Man hittar ju en sådan sammanställning så enkelt och fint på t.ex Avanza, Nordnet och Lysa. Det är mig helt obegripligt att Danske Bank inte redovisar det!
Jag måste dock passa på att fråga, betyder nedan två meningar olika saker?
Procentuell utveckling under 2022
Procentuell avkastning under 2022
Men ovan nämnda nätbanker har ju ändå tagit fram sådan funktionalitet? Ska Danske Bank slippa ha det då menar du?
Fondavgifterna för fonderna man kan välja på till HSB BoSpar i Danske Bank är knappast bland dom billigaste, så det har dom misslyckats med fast dom inte lagt tid på ta fram den där funktionen.
Att tappa kunder och förtroende är inte heller gratis.
“Utveckling i procent” och “avkastning i procent” för ett värdepapper visar egentligen olika saker. Den största skillnaden är att “avkastning” i din innehavslista på din kontoöversikt bara visar utvecklingen på de värdepapper du äger, under den tid du har ägt dem. “Utveckling i procent” till höger om grafen visar utvecklingen för hela ditt konto under en viss period, oavsett om du har sålt eller köpt värdepapper. Den tar även hänsyn till utdelningar.
“Avkastning” i din innehavslista tar däremot inte hänsyn till utdelningar och påverkas om du säljer av eller köper ett värdepapper.