ETF eller fond i gruvbolag vid börsnedgång?

Det beror lite på vad en börsnedgång innebär. De som äger teknik och tillväxtaktier har upplevt ett litet ras på sistone, men börsen har inte gått nämnvärt ner, men det är för att det skett en litet sektor rotation mot andra tillgångsslag.

När Corona slog till 2019. Så rasade gruvaktier mer än vanliga aktier.
Mina innehav stod på -40% Ingen bra hedge alls mot breda nedgångar som beror på en pandemi och nedstängning. Visst tapp var befogat. Gruvdrift är dyrt och står produktionen still är det inte bra. Många hade belånade portföljer och tvingades sälja aktier och tillgångar över hela deras innehav. Vissa räntepapper gick inte att sälja, så de fick sälja guld. Det som hände med silvergruvor tex var att man såg en fortsatt efterfrågan på metallen. Det fanns ett litet lager av silver redan produktionsstoppet. När produktionen avstannade blev det brist. Produktion-stoppet kan i det långa loppet hjälpt dem.

Xtra Guld är bra vid en finanskris som beror på brist på förtroende för vissa valutor.
2008/2009 är ett bra exempel. Vid allmänpanik och pandemi, så säljs även guld.

Guld är bra vid valutadevalveringar eller hög inflation, det är en store of value.
Guld gruvor är bara bra när de är i produktion och när samtidigt guldet går upp.

Att satsa på bara guld är lite av en hedge och eventuellt en spekulation.
Jag satsar på guld eftersom jag inte ser att pengatryckande i den takten som sker vara hållbar. Att sätta in en miljard kronor på alla svenskars konto gör oss inte rikare. Det driver bara upp priserna när vi försöker köpa produkter som inte kan kopieras upp.

Råvaror i allmänhet eller fastigheter är också bra inflationsskydd.
I USA har timmerpriser stuckit till skyarna.

2 gillningar