Etiska indexfonder

JAK har blivit fällda i Patent- och marknadsdomstolen för att de kallat sina räntor för lånekostnader, samtidigt som de hävdat att de var “räntefria”.

Samtidigt har ju inget ändrats i sak, även om myndigheterna tvingat JAK att kalla kostnaderna för räntor.

Så även om man inte vill befatta sig med räntor kanske JAKs räntor kan vara OK ändå för en del personer om man sätter sig in i JAKs upplägg. ”Ränta” är i detta sammanhang trots allt bara ett ord som myndigheterna kräver att man ska använda, men ur teologisk synvinkel kanske JAK:s avgifter kan tolkas annorlunda.

Det gäller att man sätter sig i detaljerna innan man kan bedöma. Min frus brorsa har köpt en lgh via ett banklån från JAK men detta gjorde han innan de blev tvingade att använda ordet “ränta”. För hans situation är ju det samma så han fortsätter ha kvar lånet där(han har inga andra alternativ heller).

Sen kräver JAK banken att man sparar en del pengar om jag minns rätt.
Spara till 0 avkastning känns ju inte direkt lockande.

Jag har hittat följande ETF på nordnet om någon vill ge mig lite input.
Halal ETF

Drygt att Nordnet visar upp värdepapper som inte går att handla med.
Jag skaffade mig ett konto hos dem igår kväll för att jag såg framemot att handla med Sharia ETF.erna som nämns ovan.

Nordnet har dock en Sharia godkänd ETF som är noterad på tyska marknaden.

Almalia Sanlam Active Shariah Global Equity UCITS ETF USD - Acc

Att värdepappren syns är inte så konstigt eftersom det gått att köpa dem tidigare. Det kan finnas kunder som fortfarande har kvar dessa fonder, vilket är tillåtet, och de behöver kunna sälja dem när de känner för det.

Men det är knasigt att det finns en köpknapp som är aktiverad. Meddelandet ovan kommer upp först när man fyllt i alla uppgifter i en köporder och försöker skicka den.

Om jag själv skulle investera i någon av fonderna som nämnts ovan skulle jag förmodligen välja iShares MSCI World Islamic UCITS ETF. Det är en bred passivt förvaltad global indexfond som följer MSCI World Islamic Index med en årsavgift på 0,60 %.

Som framgår av länken till indexet har det ibland gått bättre än globalindex, ibland sämre, men i stora drag är utvecklingen lika.

Eventuellt hade jag kompletterat med ca 10 % iShares MSCI EM Islamic UCITS ETF med en årsavgift på 0,85 %. Även detta en passivt förvaltad bred indexfond, inriktad på tillväxtmarknader.

Tyvärr känner jag bara till att dessa finns på Degiro och inte på exempelvis Avanza eller Nordnet.

Almalia Sanlam Active Shariah Global Equity UCITS ETF USD - Acc är som framgår av namnet en aktivt förvaltad fond och har endast 20 - 35 aktier. Avgiften är 0,99 %. Den skulle jag välja bort på grund av att den är aktivt förvaltad, väldigt smal och dessutom dyrast.

Detta ska inte ses som rådgivning, utan är bara en beskrivning av hur jag själv resonerar.

Vad har ni för erfarenhet från Degiro?
Som tidigare nämnt, det är första gången som jag hör talas om denna platform.

Btw, tack för återkopplingen.

Jag använder Degiro sedan några år tillbaka och är ganska nöjd. Det är ett holländskt/tyskt företag som är stort i Europa.

Prislistan är annorlunda än den hos Avanza och Nordnet. Man kan behöva kolla lite extra noga om man är van vid dessa svenska banker och tar något för givet.

Degiro använder inte BankId, så för att bli kund var jag tvungen att skicka lite dokument fram och tillbaka. Det var inga konstigheter, men är inte lika smidigt som när man blir kund hos Avanza eller Nordnet på några sekunder eller minuter. När jag blev kund var jag dessutom tvungen att konvertera kontot till ett Investeringssparkonto manuellt efter att det var skapat. Vet inte om det funkar likadant nu för tiden, eller om det sker automatiskt.

Degiro är riktigt bra på vissa saker. Exempelvis har de många courtagefria ETF:er. Tyvärr finns inte de ETF:er som nämnts här i tråden med i listan.

Valutaväxling på Degiro kostar 0,10 %, att jämföra med 0,25 % på Avanza och Nordnet.

Dessutom har Degiro kostnadsfria valutakonton på ISK. Det innebär att man kan låsa valutaväxlingen så att man slipper betala för onödig växling. Om du säljer ett värdepapper noterat i EUR på Avanza eller Nordnet får du först betala 0,25 % för växling till SEK. När du 30 sekunder senare köper ett annat värdepapper noterat i EUR måste du betala ytterligare 0,25 % för växling från SEK till EUR. Suck, 0,50% av investeringen upp i rök i onödan! Om du gör samma sak på Degiro och har klickat på knappen för att låsa valutaväxlingen slipper du helt den kostnaden.

2 gillningar

Degiro må vara bra på köp av utländska värdepapper, men är de inte sämre vid köp av svenska värdepapper?

Degiro är sämre för svenska utdelande värdepapper för de allra flesta. Man får helt enkelt plocka russinen ur kakan och välja rätt bank för rätt ändamål. Jag har mina svenska aktier på Nordnet och Avanza.

Samtidigt är Nordnet och Avanza riktiga skitbanker i andra avseenden, även om man oftast inte tänker på det sättet. Det går inte att ha lönekonto där och betala sina räkningar, de saknar helt lokala bankkontor där man kan få hjälp av en bankman med exempelvis bouppteckning och fastighetsförsäljningar. Det går inte att ta ut sina pengar i en bankomat eller få hjälp med kontanthantering och dagskassor. (Ändå kritiserade Avanza åtminstone på Hembergs tid andra banker för att de minskade tillgängligheten till kontanter. Och? Det är väl bara för Avanza att bygga upp ett finmaskigt kontorsnät med god täckning även i skärgården och fjällvärlden om de anser sig sitta på kunskapen hur det ska göras.) Det går inte ens att skaffa ett kostnadsfritt kreditkort med bra återbäring på Nordnet eller Avanza – och det går antagligen inte att göra på de banker där de flesta har sin lön heller.

Slutsatsen jag har dragit är att man helt enkelt behöver flera banker för olika ändamål och utnyttjar det de är bäst på.

Jag tror jag håller mig till Nordnet och Avanza året ut för att sen kolla vidare Degiro.
Har precis skapat Nordnet konto och börjat flytta värdepapper från Avanza.

Nu ska jag fokusera att bygga upp grunden till en stabil portfölj för att sen avgöra vilken/vilka banken jag ska ha.

Hej Mahmed,
Jag är i samma situation som dig och skulle behöva din hjälp. Kan du hjälpa mig?

Hej,
Ursäkta mig, har varit offline men lyssnat på podden varje vecka.
Hur har det gått för dig?

Mvh
Mahamed

1 gillning

En admin borde ändra rubrik på tråden så att den inte särskrivs.

Förslag på rubrik: “Etiska indexfonder”.

@Momo123 @alfiqar_alagedi

Vad menar ni med att ni inte får ha fonder med inriktning på ränta? Alla fonder har ju förräntning som målsättning.

@And1 Du kanske förstår det här?