Hej @Pellepelle ,
Självklart ska vi reda ut dina funderingar. Tack @janbolmeson för att du pingade in oss i tråden! Se nedan för svar på respektive fråga.
Fråga 1
Det stämmer att det finns särskilda situationer då vi behöver ha möjlighet att stänga av en kund, t.ex. om kunden inte inkommer med tillräckliga uppgifter för att Lysa ska kunna uppnå erforderlig kundkännedom eller uppgifter om kundens skattemässiga hemvist, detta bl.a. för att vi ska kunna efterleva tillämpliga lagar och regler. Avstängning innebär att kunden tills vidare blockeras från att använda tjänsten, dvs. endast kan se sina konton men inte använda tjänsten i övrigt. Dina medel som kund påverkas inte av en eventuell avstängning. Vidare kommer kunder som mot förmodan behöver stängas av att meddelas om det.
Med det sagt så stänger vi endast av en kund i extrema fall och om möjligt vidtar vi åtgärder innan ett beslut om avstängning, t.ex. följer upp med kunden om vi saknar nödvändiga kunduppgifter, för att undvika att hamna i en sådan situation.
Fråga 2
Du behöver inte oroa dig för att “slå i taket” för hur mycket av dina investerade medel som är skyddade hos oss i händelse av konkurs - det finns nämligen inget sådant tak. När du gör en insättning till Lysa investeras pengarna automatiskt i våra underliggande fonder inom någon bankdag. Från att de ligger investerade äger du samtliga fondandelar och Lysa är som finansiellt institut under Finansinspektionens tillsyn skyldigt att hålla dina tillgångar avskilda från 1. Lysas tillgångar och 2. andra kunders tillgångar. Det gör att du har rätt att få ut samtliga tillgångar om Lysa mot förmodan skulle gå i konkurs.
För att säkerställa denna separation av medel är lämpliga och ändamålsenliga har vi en mängd rutiner och processer på plats som kontrolleras löpande. Vi har även en extern revisor som på årlig basis kontrollerar att våra rutiner och åtgärder för att garantera åtskiljning och kundskydd implementeras och i linje med de lagkrav vi har på oss.
Det skydd du refererar till kallas för Investerarskyddet och blir precis som @emilv och @Jacke78 Aether är inne på enbart aktuellt om det inte skulle gå att skilja på tillgångar mellan bolaget och/eller andelsägare. Detta ska inte hända och alla värdepappers- och fondbolag har hårda krav för att säkerställa att det inte inträffar.
Du kan läsa mer om kundskydd hos Lysa här: https://lysa.se/legal-information?document=legal%252Fse%252Fsv%252Finvesterarskydd-och-skydd-av-kunders-medel
Hoppas detta reder ut dina funderingar. Annars finns vi här för ytterligare frågor.
Bästa hälsningar,
Albin på Lysa