Kort vad har hänt tidigare: jag fick SEPA överföringar i EUR till mitt bankkonto hos Handelsbanken och förutom det vanliga lurendrejeriet med valutaväxlingskursen hittade jag ett fast avgift (60SEK). Bråkade med dem att det får inte finnas enligt EU-reglerna, de säger det är inte deras “fel”, den tyska banken pengarna kommer ifrån säger också “vi har inte gjort något”.
Nu har jag ett EUR-konto och även Revolut.
Men: blev pappa två månader sen och barnets farföräldrar vill gärna barnbarnspara, och jag vill egentligen undvika att behöva vara “mellanhand” samt såklart undvika de j***a avgifterna som är “ingens fel”.
Så min fråga är finns den någon vettig möjlighet att få EUR-insättningar som sen köper efter valutaväxling indexfonder eller liknande i ett ISK, vårt jag inte behöver göra något “själv”, eller iaf inte mycket, och allt kan stå i mitt dotters namn?
Förlåt för ranten i början, men jag var jätteirriterat att jag har missat det flera gånger och pröjsade det flera gånger.
Vet inte om det löser ditt problem, men Avanza har tjänsten ”manuell valutaväxling” som kan kopplas till vanliga AF-depåer (dock ej isk). Spread på 0,15%.
Nja, det är mer hela vägen, så att när pengar överföras att det överförs direkt rätt och utlöser fondköp. Som typ när jag swishar pengar manuellt till Lysa. Men ska också titta på det här, tack!
Hej, det verkar lite udda att du fick ett påslag om 60 SEK från Handelsbanken. Enligt prislistan är det något som görs när man tar emot en utländsk betalning som inte skickas via SEPA. En SEPA-betalning skall inte kosta något.
Är du säker på att den som skickade pengarna gjorde allt rätt på sin sida för att den skulle gå som en SEPA?
Hej, jag skulle säga “ja” eftersom samma insättningarna går nu på EUR-kontot och där finns ingen avgift. Men kan ha fel.
Huvudgrejen är dock resten med sparandet, jag antar ju inte att man kan göra det så att farföräldrarna kan “styra” kontot från utomlands utan personnummer m.m. …, Så jag vill gärna inte behöver göra mycket för att undvika att jag gör “något fel” med pengarna.