Jag håller med om att BNP per capita är bättre. Men BNP (oavsett per vad) är ett riktigt dåligt mått.
Myndighetssverige med all byråkrati och omfördelning och meningslösa påhitt och statligt finansierade projekt som mer syftar till att sysselsätta folk än att producera värde. Allt det räknas till BNP, även om “produkten” för utomstående (läs: andra länder) är exakt noll. Hade det istället resulterat i något som någon faktiskt kunde köpa eller ha intresse av hade vi ju kunnat exportera och få folk intresserade av att ha kronor och än viktigare visat på någon form av framtid. Svenska kronan är ju inte mer värd än vad det prognostiserade värdet på framtida arbetskraft är. Det är till syvende och sist de svenska arbetarnas framtida arbete som kommer backa upp kronas värde.
Two economists are walking in a forest when they come across a pile of shit.
The first economist says to the other “I’ll pay you $100 to eat that pile of shit.” The second economist takes the $100 and eats the pile of shit.
They continue walking until they come across a second pile of shit. The second economist turns to the first and says “I’ll pay you $100 to eat that pile of shit.” The first economist takes the $100 and eats a pile of shit.
Walking a little more, the first economist looks at the second and says, “You know, I gave you $100 to eat shit, then you gave me back the same $100 to eat shit. I can’t help but feel like we both just ate shit for nothing.”
“That’s not true”, responded the second economist. “We increased the GDP by $200!”
Du vet ju inte hur framtiden ser ut, inte jag heller. Det kan absolut bli så att en Euro är värd 9 svenska kronor i framtiden. Då kan det vara läge att binda mot Euro, eller inte.
Men det är väl ingen som kommer vilja ha euro om kronan blir starkare? Problemet just nu är ju att importerade varor är mycket dyrare än de brukar vara. Och varför jag tror många av oss vill ha euro.
Det går inte att veta hur lång eller kort perioden kommer vara, eller om den går ned ännu mer. Det spelar roll hur investerbart, korruptfritt Sverige är och så vidare. Lyckas vi knäcka gängen och den organiserade brottsligheten kommer nog kronan rusa… nu verkar den prisa in något dåligt. Om vi har euron slipper vi tänka ens tanken om kronan skulle bli en skräpvaluta, men vi kommer ha skjutningarna iaf i det scenariot.
Tror folk vill ha euro för att de ser att att fallet inte är klart än, enklare att sitta still i båten när man har en bra båt än när man har en dålig båt.
Om jag får gissa är BNP-utvecklingen i Roberts figur beräknad i lokal valuta. Om man skulle mäta BNP i euro har jag svårt att tro på denna stabila utveckling för Sverige. Särskilt senaste året borde BNP ha sjunkit i takt med att svenska kronan tappat i värde.
Det skulle vara intressant att se hur lönerna mätt i euro utvecklats i Sverige respektive euroområdet. När jag jämför med kollegor utomlands har jag känslan av att lönerna ökat snabbare för dem, men det kanske bara är i min snäva bransch och inte ett allmänt mönster.
Jag skulle snarare beskriva situationen som ett All Time Low tyvärr
Inte nog att vi fått en reallönesänkning i den lokala valutan SEK (dvs lönen har i år ökat med mindre än vad kostnaderna gjort) utan dessutom har vi ovan på det tappat 17% till internationellt i år givet att den siffran som nämndes ovan stämmer.
Och eftersom vi inte producerar så mycket produkter själva i landet längre är vi ju importberoende av det mesta utom möjligtvis lokala tjänster.
Det visar dock vikten av en diversifierad portfölj som har tillgångar i många länder och valutor. Inklusive t.ex. guld som i sammanhangen kan anses fungera liknande en valuta. Den kanske inte ger utdelning, men den ger stabilitet och fler möjligheter till ombalansering.