En förstärkt krona inom en månad vore önskvärt för mig. I december ska jag betala en lägenhet för €195 000. Varje 10-öring på kursen är 20 000 kr.
Frågan är bara när ska man trycka på avtryckaren!
Återkoppla gärna hur det gick!
Ja. Alternativet till tappad köpkraft tror jag vore att investeringar plötsligt flyttas eller kursar vid en kris - istället för att som nu; delar av verksamheter långsamt flyttas utomlands i takt med att personalen går i pension/ vidareutbildar sig.
Arbetarna hade fått ta en del av smällen i form av arbetslöshet och kanske fått flytta inte bara till en grannkommun, utan till Grekland eller östeuropa för att hitta jobb…
Sådant ser jag framför mig vid en rättvis inre marknad med enhetlig valuta. Resultatet blir detsamma, men vägen dit kan vara mer eller mindre behaglig för de berörda. Tänk på den stora depressionen. Så blir det utan vilja eller möjlighet att mjuklanda genom att pilla med ekonomin.
Om vi hade varit med i Euron tidigare finns det ju dock en risk för att vi istället för devalverad valuta fått mindre eller inga löneökningar som t.ex. Italien.
Anledningen är att vi som land inte ökat vår produktivitet i tillräckligt stor omfattning. Detta har vi kompenserat för genom en valuta som är mindre värd men samtidigt har vi kunnat få löneökningar som gjort att vi tycker vi fått det bättre än vi egentligen fått.
Färska opinionssiffror. Det väger men många är osäkra.
Fick mejl från Mintos idag, med ämne “Update to our Price List“:
”Inactivity fee definition changing 1 October 2025
An inactivity monthly fee of €4.90 will apply if, for the past 360 days on your Mintos account:
- No investments, sales, deposits, or withdrawals were made.
- The account holds no ETFs, bonds, real estate, or funds in Smart Cash.
- The account is not in closure or locked under investigation or for other reasons.”
Jag skapade mitt konto för många år sen och har aldrig använt Mintos.
Det var tur att jag såg det här! Har lagt in begäran om att stänga kontot nu via deras chattrobot.
Ha, tack. Har ett gammalt konto med en summa låsta lån som väntar rättegång/stämning mm. Har fått några euro tillbaka som jag tog ut. Hoppas det räknas som aktivitet.
Men vad gör man om de låsta lånen inte ger någon avkastning? Dags att be dom avskriva lånen?
Den låter konstigt. Bara häften tycker att nu är inte bra läge att byta eftersom SEK är så jävla svag?
Jag skulle gissa ca 70% skulle säga nej idag, och mer balanserad när SEK är stark dsv ca 8.8-9.3 mot EUR.
Svenskarna är inte bäst på att hantera kriser. Jag är inte förvånad över att andelen som vill ha EUR ökar när kronan försvagas.