Det här är mitt första inlägg, så jag hoppas att jag gör allt enligt reglerna!
Jag har en fråga kring fondsparande. Jag vet att rekommendationen ofta är att spara runt 20 % i en Sverigefond, men jag förstår inte riktigt varför. Varför skulle det vara bättre än att spara i en Europafond?
En Europafond ger ju en bredare riskspridning och inkluderar ändå Sverige, särskilt med tanke på att den svenska marknaden är starkt beroende av Europa.
Om man till exempel jämför Plus Allabolag Sverige med StoraBrand Europa, vad är egentligen fördelen med att välja en Sverigefond? Är det bara för att vi bor i Sverige, eller finns det någon annan anledning?
Finns många argument både för och emot extra home bias. Jag tycker man redan är kraftigt exponerad mot sverige om man har t.ex bostad, jobbar, lön och betalar skatt här.
Jag investerar hellre bredare och globalt marknadsviktat. Alltså ingen extra tilt mot europa heller.
Lite enkelt kan man säga att eftersom du betalar i SEK i Sverige så är det dessa pengar som är mest relevant för dig. Växlingskursen påverkar s a s inte vardagen på samma sätt som den gör om du har pengarna investerade i euro.
Men rent värdemässigt så är det som @mattias90 säger - egentligen mycket bättre att köra på brett. Vi (för så’n är jag) som tror lite mer på Sverige ligger lite tyngre här hemma.
I grunden inte rationellt att äga 20% i sitt egna lilla land, men å andra sidan riskerar du prestera sämre än Svensson om du äger mindre än typ 15-20%.
Jag har ungefär 5% Sverige i min portfölj vanligtvis och 10% just i år när förväntningarna är lite högre. Svenska börsen, även mindre bolag, har en stark historik. Exponering mot SEK är ytterligare en fördel om man ogillar valutarisk eller bara tror på en stärkt valuta.