Everydaycard försvinner

De svarade tydligen samma dag, men jag missade det.

Hej,

Jag vill inte ha remember card, men jag vill behålla everydaycard så jag hinner ta del av min sista bonus.

Hälsningar

svar:

Hej,

Tack för ditt meddelande!

Då får jag be dig att återkomma för avslut i början av januari då din bonus betalas ut.

Med vänliga hälsningar

2 gillningar

Tror det blir ett Amex Blue (behöver extrakortet till frugan) och ett Norwegian för när Amex inte accepteras.

1 gillning

Så jag uppfattat det ja. Oklart om man måste kräva det själv eller får per automatik

1 gillning

Försäkring som ingår vs flex.
För sjukdom, avbokning mm.
Ingen bonus
Men årsavgift.

Ej forskat i det, ingenting som lockar mig eller som inte andra kort med bonus som är gratis har.

Själv kommer jag köra Northmill som backup till Amex och för utlandsköp. Inget påslag för växlingsavgift samt ränta på pengarna du har på kontot där.

Men Northmill är inget kreditkort va?

Nej, men de verkar ha någon form av kredit. Kanske saknar något för att få räknas som kreditkort?
https://www.northmill.com/se/kort/betala-senare/

Har använt Amex blue cashback ett drygt år nu. 1,25% cashback och fungerar där vi brukar handla. Alla stora livsmedelskedjor, bensinmackar, Systembolaget etc. Hustrun har extrakort och det ger oss cirka 3500:- i cashback per år. Vi är mycket nöjda.

5 gillningar

Nu kanske det inte gäller just er, har man inget intresse i att resa är värdet såklart 0.

Men som exempel med så hög spend skulle ni kunna ha en resa i long haul businessclass för 2 pers varannat år (med minimal effort). Vi kan räkna bort ev välkomstbonus också. Till en kostnad på ca 9-10k.

2 år: Amex Premium kostnad 1620kr, Amex Blue 420kr = 2400 (skillnad avgift) + 7000 (cashback)
= 9 400.

Resa för 2pers varierar väl lite mellan 40-80k.

Har du en värvningslänk så kan du få skicka det. Så får vi väl 420 kr var om jag har fattat det rätt

Dm om du vill ha länk!

Vi kommer också att säga upp efterföljaren till Everydaycard. Vi kommer att övergå till Coops kreditkort (295:-/år), man kan ha extrakort (95:-/år) och får bonus på 0,5% (att använda i butik). Första året inga avgifter.

400 spänn om man är två och endast 0,5 procent cashback är ju rätt dåligt

Vad är ett bättre alternativ om man strävar efter bonus (ej för resor)? Everydaycard var ju inte heller gratis. Tar gärna tips. Det är en djungel där ute. Amex känns inte aktuellt eftersom det inte verkar funka så bra på alla ställen. (Det finns en separat tråd om det kortet). Länsförsäkringars kort gäller bara bonus vid näthandel.

Egentligen är Preem det bästa kortet efter Everyday, för det är ju 0,5% bonus utan gräns. Mer lär inte gå att få längre på ett Visa eller MC efter sänkta kortavgifter.

Enda nackdelen jag ser med med Preem är avsaknaden av stöd för Google/Apple Walet.

0,5 brukar man kunna få utan att behöva betala någon årsavgift. Preem nämns som exempel ovan. Norwegian har väl också 0,5 procent och gratis kort om jag inte minns fel.

Tack! Ska kolla närmare på det.

Jo Tänkte köra på Norwegian själv, men begränsningen på 100 tkr/år som tak för bonusgrundande belopp är kass, så klurar på Preem kanske.

1 gillning

Preem: “Din bonuscheck kan du använda som betalmedel på någon av våra bemannade stationer. Du kan också välja att få din intjänade bonus insatt direkt på ditt Preem Mastercard.”
Vi har inga Preemstationer i närheten (den närmsta är 10 mil bort) men vad kan den sista meningen innebära? Måste man fortfarande göra köpen på Preem för bonusen eller dras bonusen bara av på fakturans totalbelopp direkt? Får kolla med kundtjänsten efter helgerna.

Norwegian har bara bonus för inköp på upp till 100 000:- per år.

Trots att det finns bra tjänster för att jämföra kreditkort så tycker jag ändå att det är svårt att få en riktig överblick.

Preems bonus löser man enklast in i appen, så blir det i form av plus på kontot. Funkar väldigt bra, ingen anledning till att åka till någon mack.

2 gillningar