Everyday var mitt första kreditkort någonsin, och jag hann bara använda det i drygt ett halvår när jag fick redan på att det skulle försvinna.
Det var ju riktigt smidigt med ett kort som fungerade överallt och där man fick cashback.
Jag har nu istället skaffat mig ett American Express Blue samt ett Norwegian som backup.
American Express Blue fungerar på de flesta ställen där jag brukar handla. Särskilt för matinköp är det bra eftersom det fungerar både på Hemköp och på Lidl. Det ska även fungera på Ica har jag hört.
Har dock inte fått det att fungera i Klarna vilket är riktigt irriterande. Brukar inte ens försöka använda det när jag betalar i kiosker och restauranger.
Något som jag saknat med Everydaycard var att det inte fungerade med Zlantar. Med de nya korten blir det enklare att följa upp vilka kostnader jag har. Särskilt för mat brukar kostnaderna springa iväg för mig.
Hej, noterade att CarPays bonuscheckar även går att använda på bemannade OKQ8 stationer, om man inte har Tanka nära, och inte använder upp dem på kollektivtrafiken.
Någon som vet om summan är fullt ifylld på fakturorna på CarPay?
Det beror lite på var i landet man bor. Jag var lite förvånade att AMEX Blue fungerar på 80-90% av ställen där jag brukar går till. Men bor man inte nära eller i en stor stad så fungerar det knappt med AMEX Blue.
Jag har samma upplevelse. I fysiska butiker fungerar det hyfsat men på nätet är det hopplöst.
Tyvärr är det väl så att merparten av mina inköp förutom mat/dryck görs på nätet vilket gör att Amex nog inte är optimalt för mig
Det som är väsentligt är ju hur mycket man spenderar i kronor, inte antalet köp man kan/inte kan genomföra med amex. Spenderar man mer än 4667kr/mån med Amex Blue så är det mer lönsamt att ha Amex+gratiskort med 0,5% cashback jämfört med att bara ha ett gratis 0,5%-cashback kort. Då är månadsavgiften betald och man har nått samma cashbacknivå som man hade nått med ett gratiskort med 0,5% cashback. Ekvationen var väl annorlunda när Everydaycard fanns men nu finns det ju inte några vettiga alternativ längre.
Exakt, när man fått full bonus får man väl fixa ett Preem och toppa upp med. Måste dock använda Curve igen för att få i det i mobilen, som med Everyday card.
Flera av nätbutikerna jag stött på som inte tar AmEx tar istället PayPal så man har kunnat lösa det den vägen. Däremot inte riktigt alla så har vid ett tillfälle hittils behövt använda ett annat kort.