Jag tycker Avanza är skamligt dåliga på ETF:er. Framförallt stör jag mig på att kursen för ens innehav inte uppdateras ordentligt. De tittar bara på senaste genomfört köp, och när det finns en market maker som styr köpkursen så är det den som borde användas som värdering för ens innehav. Dessutom, eftersom market makern har spread, så blir det helt knasigt när senaste affären är att någon köpt från market makern, då värderas hela innehaven på toppen av spreaden, när det faktiskt är omöjligt att sälja innehavet för den pengen–man kan bara sälja för det pris market makern eller någon köper för.
Eftersom de använder priset på senaste affär på detta sättet så svänger den historiska grafen vilt också, ibland på toppen av spreaden, ibland på botten av spreaden. De uppdaterar bara kursen i grafen när en affärs genomförts också, trots att market maker uppdaterar priset hela tiden, så för papper som inte handlas så ofta så kan det gå dagar emellan att kursen uppdateras i grafen.
Jag vet inte hur sådana här saker egentligen bör fungera, har bara handlat ETFer hos Avanza, men så som det funkar hos Avanza är rätt oanvändbart.
Jag försöker undvika ETFer eftersom det fungerar så dåligt. Det är möjligt att så som de gör hade fungerat bra om det var mycket handel i pappret, men det är nästan ingen handel i de jag tittar på enligt Avanza.
Edit: Ja, jag tittar nu på vad Nordnet visar för ZPRV jämfört med Avanza, och informationen och senaste priset är helt annorlunda. Det här (X-tråden) förklarar en hel del varför jag upplevt det som så dåligt på Avanza. Insåg inte att det var så här katastrofalt
ZPRV på Nordnet: SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
ZPRV på Avanza: Om ETF:en | Avanza