Exitskatt i Sverige

Eftersom skatten är så hög i Sverige, och jag får så extremt lite tillbaka så vill jag veta om någon vet hur hög risken är för en exit-skatt införs i Sverige på orealiserade tillgångar?

Kommer vi få någon förvarning? Hur länge är det sannolikt att jag har på mig att lämna landet isåfall?

Se tex

Ibland går det fort, ibland går det långsamt. Det kommer garanterat ingenting före 1 juli. Förvaringen har du länkat till. :slightly_smiling_face:

Hm, frågan är om jag hinner avveckla väsentlig ganknytning på så kort tid…

Har ju hunnit sälja huset, men att avveckla/flytta företaget lär väl kunna ta lite mer tid. Kanske är det bäst att flytta ut verksamheten så snart som möjligt för att inte riskera någonting…?
Men samtidigt var det ju Socialdemokraterna som beställde den där utredningen. Brukar övertagande regeringar vända utredningar som andra beställt, eller oroar jag mig i onödan?
Moderna verkar ju inte direkt vara ett parti för sänkta skatter längre, annat än i ord. Praktiken visar sig vara annorlunda.

Den lades ner 2023 Utredning om exitskatt nedlagd av regeringen

Kan såklart dyka upp igen i framtiden, men ser det som mindre sannolikt med den nuvarande regeringen.

3 gillningar

Skal vi lära oss av grannarna, skall vi inte införa denna skatt, alla kommer sticka INNAN det klubbas.

3 gillningar