Norska oljefonden

Läser i DI att Norska oljefonden nu närmar sig 20.000 Miljarder NOK!!

Detta borde innebära lite över 3,5Miljoner NOK per norrman?!
Med 7% avkastning blir bara det 252.000:- per år och person. . .

Så är hela Norges befolkning nära FIRE o landet kan bli en “no-work-zone” ? . . i teorin …tja, nästan.
Men sen är frågan hur det skulle se ut :wink:

7 gillningar

Staten behöver få in skatt också. Ge det tio år till.

Jag är väldigt dåligt insatt i hur denna fond används. . men tillslut måste dom väl komma till ett läge att Fonden är FÖR stor o bara avkastningen är onödigt stor för ett litet land

Dom kommer behöva de där slantarna när den sista osthyvelfabriken har stängt.

Nej men lite mer seriöst så kommer oljekranarna stängas en dag, vad har norrmännen då?

3 gillningar

En oljefond.

7 gillningar

Men behöver dom verkligen det i detta läget…Fonder har blivit SÅ stor att den börjar blir självgående.
Men som sagt dåligt insatt. . men att som land ha 20.000 Miljader i en fond låter ovanligt
När man ser på Saudiarabien o alla sina Extrema projekt så känns Norge som en motpol

Jag tänker att det är för att Norrmännen inte är dekadenta :sweat_smile:

4 gillningar

Det offentliga i norge spenderar väl i runda slängar 2000 miljarder NOK per år, med 4% safe withdrawal rate så skulle de då behöva 50 000 miljarder i sin fond för att gå FINO (financial independence, no oil)

4 gillningar

Det låter inte bara ovanligt. Det är ovanligt. Unikt är ett ännu bättre ord.

Historiepodden har gjort ett jättebra avsnitt om Norge, oljan och oljefonden, rekommenderas starkt!

1. Lyckolandet – Norge och oljan
6 gillningar

Låter väl ändå som man är rätt nära…LITE andra inkomster har dom väl?
Och att man inom 25år kommer nå FINO är väl inte orimligt. . .vad gör dom då?

För en stat är det nog rimligare att titta på PWR, som brukar anses ligga kring 2%/år. Då skulle de behöva krympa statens utgifter till NOK 400G/år för att kunna avskaffa alla skatter. Dock tror jag att staters utgifter tenderar att öka en bra bit snabbare än KPI-inflationen.

Norsk total-FIRE

På lokalt tungomål: mareld :sweat_smile:

2 gillningar

Kollade lite…det har gått fort
" I oktober 2019 passerade SPU:s storlek 10 000 och från 2019 till 2024 fördubblades fonden till 20 000 miljarder

1 gillning

Det är normalt med genomsnittlig avkastning på 100% aktier att nominellt dubblera var sjunde år.

Låter som en nära genomsnittlig period, med andra ord.

Med brasklappen att jag tror inte de kör 100%? Man kan kolla på deras hemsida, men jag är för lat för det just nu.

Vad jag ser så verkar PWR och SWR ligga väldigt nära varandra? Åtminstone för 100% aktier simulerade över 75 år.

De kör cirka 75%.

72.1 percent of the fund was invested in equities, 26.0 percent in fixed income, 1.8 percent in unlisted real estate, and 0.1 percent in unlisted renewable energy infrastructure.

1 gillning

Jo det är jag med på men denna fond är knappast “vanlig” så man kunde tro dom körde lite mer på säkerhet
Men en helt galen siffra. .så hög att man använder 20.000Miljader då normalpersonen inte vet vad nästa steg upp är :wink:

1 gillning

De lär behöva varenda NOK framöver. Norge är i princip ett (Light) kommunistland som fördriver de som byggt upp landet. Vänta och se, deras oljefond lär sina…………

2 gillningar