Jag är väldigt dåligt insatt i hur denna fond används. . men tillslut måste dom väl komma till ett läge att Fonden är FÖR stor o bara avkastningen är onödigt stor för ett litet land
Men behöver dom verkligen det i detta läget…Fonder har blivit SÅ stor att den börjar blir självgående.
Men som sagt dåligt insatt. . men att som land ha 20.000 Miljader i en fond låter ovanligt
När man ser på Saudiarabien o alla sina Extrema projekt så känns Norge som en motpol
Det offentliga i norge spenderar väl i runda slängar 2000 miljarder NOK per år, med 4% safe withdrawal rate så skulle de då behöva 50 000 miljarder i sin fond för att gå FINO (financial independence, no oil)
För en stat är det nog rimligare att titta på PWR, som brukar anses ligga kring 2%/år. Då skulle de behöva krympa statens utgifter till NOK 400G/år för att kunna avskaffa alla skatter. Dock tror jag att staters utgifter tenderar att öka en bra bit snabbare än KPI-inflationen.
72.1 percent of the fund was invested in equities, 26.0 percent in fixed income, 1.8 percent in unlisted real estate, and 0.1 percent in unlisted renewable energy infrastructure.
Jo det är jag med på men denna fond är knappast “vanlig” så man kunde tro dom körde lite mer på säkerhet
Men en helt galen siffra. .så hög att man använder 20.000Miljader då normalpersonen inte vet vad nästa steg upp är
De lär behöva varenda NOK framöver. Norge är i princip ett (Light) kommunistland som fördriver de som byggt upp landet. Vänta och se, deras oljefond lär sina…………