Ja, det ryktas att Norge är den sista Sovjetstaten. Obekräftat, dock.
Norge är riktigt nice att bo i, varit här i 13 år nu. Kortare arbetsdagar än Sverige, bättre betalt. Ja det är dyrt, men man handlar i Sverige osv.
en del av avkastning kommer från försvagning av NOK mot USD. Fonden investerar 75% aktier och har ganska tung exponering mot USA.
Den svenska AP7s fömögenhet är ca 1300 md kr, vi är inte ens nära. Kanske skulle vara en bra intitiativ att öppna AP7 för TJP pensionspararna också? Eller Alecta monopolet kommer klaga?
Totalt för svenska pensionsfonder är 8580 miljarder säger google. Så ganska nära ändå?
EDIT: AI strikes again, den räknade med TjP och privat pensionssparande m.m.
Vi är nästan dubbelt så stora som Norge ![]()
AP-fonden har precis kommit in på nivå 2 medan norska oljefonden är en stark nivå 4 hittills.
Så hur investerar norska oljefonden då? aktier vs räntor? developed vs emerging? home bias? ESG?
Vore kul att göra en jämförelse mot AP7 som t.ex. sålt Kina och kör rätt så mycket ESG (t.ex. sålt Tesla).
Inte för att detta ska bli en till pajkastningstråd om ESG, men vore kul att se hur två olika fondjättar tänker lika och tänker olika
Ingen som är sur på att Sverige gick med på att bryta unionen utan fight 1905? Kanske vi skulle ha krigat lite och haft kvar Norge och oljan/gasen
![]()
Det kommer inte ske i vår livstid, så oljefonden kan säkert dubblas flera gånger innan det är aktuellt.
Och när all olja runt Norge sinat kommer de dels ha så mycket prospekterat i övriga världen som kommer räcka i decennier.
Bortom det har vi all know-how som kommer vara intressant för övriga världen.
De investerar till 8500 bolag, globalt och bred (63 länder). Jag ser Exxon, Total energies, Tesla, Palantir, SAAB, Rheinmetall, Thales, Alibaba, Tencent osv på innehavet. Det innebär icke ESG och mycket Kina.
Har hittar man alla aktier:
VA? Oljefond som inte är ESG?! Skandal!
![]()
Man kan lura de svenska pensionsparande med dessa saker, men inte de Norska
Bred marknadsvikt utan undantag som AP7 Aktiefond måste har varit!
Jag tror det dinns inte andra länder i jorden som man kan sälja ESG produkter så lätt som i Sverige.
Verkar vara typ 56% USA och 11% emerging market varav 3% Kina. Så typ exakt marknadsvikt.
Och enligt Oljefondets investeringer | Norges Bank Investment Management verkar det vara 71% aktier och 27% räntor.
Spännande med så mycket räntor trots så lång sparhorisont. Man kanske borde ta inspiration därifrån? Jag blir speciellt nyfiken från alla trådar nyligen om att man kan tjäna pengar på att ha icke-korrelerade innehav, då kanske jag inte borde stanna med endast global indexfond + fasträntekonto
70-30 är en ganska bra fördelning som vi brukar rekomenderar även här i forumet ![]()
Så klart allvädretsportfölj folk kommer säga man kan hitta bättre risk justerad avkastning med högre Sharpekvot osv men keep it simple baby ![]()
Men samtidigt har Jan nog 1000 ggr under podcastavsnitten sagt “10% aktier per år i sparhoristont”.
Och jag gissar att norska oljefonden har +100 år sparhoristont…
Därför blev iaf jag personligen väldigt förvånad av 70/30, som Jan har repeterat skulle gälla för 7 års sparhorisont
Det räcker med 70% aktier när man har 20 000 miljader NOK inne.
Om jag minns rätt så har aktieandelen ökat något under åren. i '97 var det endast 40% i aktier verkar det som. Ökade 2007 till 60% aktier enligt historiken på denna sida:
Och här är 2024 årsrapport. Så fortfarande närmare 75/25 än 70/30 men det känns som en välgenomtäkt fördelning som man sannolikt kan sova gott med även för dem som förvaltar fonden ![]()
Imponerad! Vi måste avskaffa modellen med de traditionella försäkringarna på TJP. Låt oss pensionsparande flytta vårt helan TJP kapital hos AP7 ![]()
Funfact är att oljefondet är aktivt förvaltat, 400 anställda globalt, och underpresterar index med sina 6.3% årlig avkastning.
Men de har 71% aktier, inte 100% som MSCI ACWI har. Du måste jämföra mer rättvist.