Även om det inte är något privat sparande så är det intressant att se ett fall från verkligheten där effekten kickar in. De flesta av oss har inte nått den lutningen på vårt egna sparande.
Det beror väl iofs på hur stort nysparandet är? Procentuellt är det ju samma sak. Men jag förstår hur du menar och det är en bra påminnelse och en prima visualisering.
Ja självklart, jag gillar här att de visar så tydligt av vad som är tillförsel av kapital och vad som är avkastning. Det blåa är avkastning för den som inte orkar gå in på länken.
Kanske når en punkt där hela norska befolkningen kan leva på fonden enligt 4% regeln
Jag är ärligt talat extremt dåligt insatt men är oljefonden “skyldig” till att allt är så dyrt i Norge eller hur har dom hamnat där?
Tog mig faktiskt igenom hela den där boken i våras och även om jag inte gör anspråk på att förstå allt, och absolut inte att allt han säger skulle vara åsiktsneutralt, så gav det många intressanta insikter i några av oljefondens mer negativa effekter.
Det är ju ett fenomen som generellt sett hyllas av många så det var intressant att läsa lite mothugg.