Expansionsfonder - ett perfekt pensionssparande?

Hej,
Om man har enskild firma och kan avsätta till expansionsfond är då inte detta ett väldigt bra sätt att fondera pengar till pension?
Om jag avsätter 100000:- till en expansionsfond så tillkommer en avgift på 25,94%, ett slags tillfällig skatt.
Det finns ingen gräns på hur länge man får hålla en expansionsfond innan den ska återföras till beskattning vilket innebär att jag vänta med återföra fonden tills jag är pensionär. Egenavgiften är ca 10% och inkomstskatten är ca 7-14% när man är 67 dvs
när jag återför expansionfonderna och tar ut lön finns chans att det blir pengar över från den inbetalda avgiften, men vi räknar med att går jämnt upp ca 25%.

Jag får alltså ut lön som pensionär med en total beskattning inkl soc avg på ca 25%.
Givetvis kan pengarna växa och jobba under tiden och skulle jag vilja/behöva går det alltid att återföra fonden tidigare än planerat.

Var tänker jag fel?

Du tänker fullkomligt rätt.
Expansionsfond är det perfekta pensionssparandet för den som driver ett litet företag, men man måste ha firma eller handelsbolag. Bygg upp ett kapital i expansionsfonden och återför sen 100 000 kr om året från 67 års ålder. Skatten blir ofta bara 4-5 % och enbart pensionsavgift betalas på 10,21 %, vilken även ger höjd pension.
Vill man placera på börsen måste man driva näringsverksamheten som handelsbolag.
Det gäller att se till så att viss näringsverksamhet fortfarande bedrivs i företaget, så länge inte hela expansionsfonden är återförd. Annars kan man tvingas återföra hela expansionsfonden på en enda gång.