Tack för svar! Tipset med en ekonomisk rådgivare är säkert bra, men var hittar jag en sådan. Är väldigt misstänksam, eftersom jag ser de flesta som giriga hajar.
OT: Jag fick i samband med att arvet utbetalades, ett erbjudande av en försäkringsmäklare om att köpa nån form av andelar (apex) hos Apikal via Strukturinvest. Har förstått att det är någon form av crowdlending? Minsta belopp var 200 000. Jag ställde en del frågor, som jag inte kunde få några vettiga svar på. Han garanterade 6% utdelning under fem år. Jag tyckte alltihop lät skumt och avstod. Var det ett rätt beslut? Min syster som känner mäklaren. har investerat många hundratusen i detta. Känner mig orolig å hennes vägnar. Bör jag vara det?
Har hittills placerat i ett tiotal indexfonder med låg avgift samt några räntefonder, som ligger back nu. " Arvet" var en försäljning av ärvd fastighet. Efter att skatt och renovering är betald har jag drygt 500000 över, förutom de 250 000 som jag redan investerat. Har nu drygt 900 000 på konto hos Nordax, samt 300 000 till renovering hos SBAB Är det en god idé att fortsätta månadsspara hos lLysa och Avanza, eller är det bättre att ha kvar de 500000:- på banken?
Jag måste redan nu tulla på kapitalet eftersom jag är sjukpensionär.
Jag har inga som helst planer på att sälja min lägenhet varken nu eller senare. Har bostadslån på 750000:- och en månadskostnad på ca 7000:- . Som hyresgäst kan man inte påverka sin månadskostnad överhuvudtaget.