Hur kan jag bäst få exponering mot bostadspriser om jag själv bor i hyresrätt? Jag vill inte hamna på efterkälken om bostadspriserna stiger kraftigt. Finns det investeringar eller strategier som rekommenderas för att följa med i bostadsmarknadens utveckling?
Varför skulle bostadspriserna öka kraftigt? Kanske något annat ökar massor i värde istället. Varför inte köpa det istället?
Köpa en bostad?
Du köper JM-aktien. Den är starkt korrelerad med bostadsprisernas utveckling, extra starkt mot Stockholms bostadsmarknad. Enligt mina simpla överslagsberäkningar, så motsvarar 100000 i JM-aktien 600000 i bostadsmarknaden.
Du kan se om SBF bostad är vad du söker. Det är en fond som direktäger hyresfastigheter.
Har gått dåligt senaste åren då räntorna stack iväg och man fick ökade kostnader för räntor.
Kommer kanske gå bättre framöver men det bästa är egentligen att fortsätta köpa indexfonder istället. Men vad är egentligen poängen med att vara exponerad mot bostadsmarknaden?
Problemet är att hyresfastigheter är okorrelerade till bostadsmarknaden pga hyresreglering.
Tror mer på JM som @LeRocFleury nämnde
Om planen är att köpa bostad om X år är det säkrare om ens investeringar korrelerar med bostadspriserna. Köper du något annat istället är risken mycket högre att den investeringen går sämre än bostadspriserna och du har då inte råd att köpa.