Något vettigt att köpa fastighetsaktier om man vill skydda mot bostadspriser?

Finns det någon vettighet i att satsa på fastighetsaktier, om man vill säkra mot bostadspriser?

2 gillningar

Antar du menar för att “hänga med i uppgången” trots att man inte äger bostad. Det blir inte samma grej då du har sjuk belåning när du köper bostad. För att köpa 1 MSEK bostad behöver du bara “satsa” 150 kkr. Går bostaden upp 10 %, dvs 100 kkr så har ditt insatta kapital ökat 100/150=67 %. Du gör inte samma sak på börsen. Hävstång…

1 gillning

Jag tänkte mest mtp eventuell korrelation. Men jag vet inte riktig hur stor den korrelationen är. T ex ingår hotell i fastighetsbolag, och där lär ju korrelationen vara mindre.

Jag tänkte att om TS i den tråden jag först postade var orolig för svängningar och samtidigt för att bostadspriserna skulle dra iväg, så kunde ju en lösning vara att sänka aktiedelen generellt, men också att ligga med stark övervikt fastighetsbolag, och undrar om det generellt är en bra idé eller ett misstag.

Att köra med 6x hävstång tycker jag låter generellt rätt riskabelt ändå, så det kanske är bra att inte göra det?

1 gillning

Hävstången spelar ju dock inte så stor roll. Om priserna går upp 10% så ökar bara den kontantinsats man behöver i framtiden med 10%.

Ah ok, tror jag hade lite annan infallsvinkel än ts intention. Sorry om jag rörde till det. Men som kommentar på det du säger så stämmer det att kontantinsatsen följer med upp i värde (om man placerar den i aktier som följer bostadsmarknaden). Men i reda pengar kommer den som istället varit på den faktiska bostadsmarknaden under samma tid (belånad då) att kunna köpa en större bostad än den som sparat i aktier.

Bostadsägaren: 150kkr insats, 850 kkr lån. Ett år senare har priserna gått upp 10 % och personen vill köpa större. Hen har då 250 kkr till nästa bostad vilket hen kan köpa en bostad för 1,7 Msek för.

Aktieägaren: 150 kkr i aktier. Dessa följer marknaden perfekt och ökar också 10% under året till 165 kkr. Hen vill köp bostad och kan då köpa en bostad för 1,1 Msek. Dvs kan köpa motsvarande bostad som året innan men blir snabbt ”omsprungen” av den som faktiskt ägt sin bostad under samma tid (jag räknar med 15 % insats i räkneexemplet).

Som sagt, sorry om jag är övertydlig och missar frågan :laughing: Gällande vilka aktier man ska köpa för att tracka marknaden överlåter jag till experterna i forumet!

1 gillning