Hej,
första inlägget här men jag går rakt på sak. Jag är 37år och har ca 2milj kr i allmän- samt tjänstepension plus ca 500k privat sparande. Bolånet ligger på 1.4milj och vi (jag och fru) betalar ca 6k/mån i ränta + amortering och sparar mellan 10-20k/mån.
Jag har en lön som tar mig en bit över 600-650k/år i bruttolön och det ger ju en ganska bra extra avsättning på tjänstepensionen.
Nu fick jag en tanke men skulle det löna sig att ta ut ex sparade komptimmar i pengar för att på så sätt boosta tjänstepensionen? Jag vet att jag får högre skatt men tänker att det jämnas ut till viss del av den högre pensionsinsättningen på 30% samt att det som inte går som skatt kan investeras tidigare?
Är jag ute o cyklar eller skulle det kunna vara ekonomiskt vettigt?