På mitt jobb tjänar vi in ledighet varje månad, ca 6 timmar. Jag brukar inte använda den ledigheten. I januari har vi möjlighet att växla in våra timmar till tjänstepensionsutbetalning. Varje månad kan vi plocka ut den som lön.
Vad är egentligen matematiskt bäst här, och vad hade ni gjort?
Automatiskt 6 % avkastning direkt om den betalas ut som TJP, om jag förstår det rätt?
Tjänstepension är 50 % traditionell försäkring (med 60/40-portfölj) och 50 % fondförsäkring (med 100/0), det vill säga totalt 80/20-portfölj.
Tar jag ut det som lön kan jag lägga det i passiva hinken med 100/0. Någon gång borde jag nå breakeven på när de initiala 6 % är mindre värt än längre tid i högre vikt mot marknaden.
Tar jag ut det som lön kan jag ju använda pengarna tidigare. Till exempel till kommande renovering eller husköp.
Jag hamnar över brytgränsen pga övertid. Ponera att jag inte kommer upp i brytgränsen ett år, står ditt svar kvar då? Förstår att det är lite mer “självklart” om jag är uppe i statlig inkomstskatt, jag var lite otydlig i inlägget.
Om du inte har annat behov av pengarna så hade jag växlat in det i tjänstepensionen och hoppas att hålla sig under brytpunkten genom smart pensionsuttag den dagen det beger sig. I så fall ”spar” du statliga skatten så till vida att vi inte har högre kommunala skatter i framtiden.
Under brytpunkten på lön så hade jag tagit det i lön.