Tjänstepension eller lönetillägg

Jag har möjligheten att göra valet mellan att min arbetsgivare betalar mig 2000 kronor i månaden som ett extra lönetillägg eller att de sätter in 2000 kronor extra i premiepension (uppdatering, jag menar tjänstepension).

Tar jag det som ett lönetillägg får jag ut 1400 kr efter skatt att investera. Ber jag min arbetsgivare att lägga det på extra tjänstepensionen antar jag att de sätter in 2000 kr och att jag istället betalar skatt när jag i framtiden får ut pengarna.

Tacksam för hjälp med för och nackdelar?

Är du säker på att arbetsgivaren kan dedikera extra insättning till premiepension (PPM).
Hur görs det ?

Antar att din fråga gäller extra tjänstepenion eller extra lön. Ingen kan betala in extra premiepension för det är ju staten som står för det systemet.

Ja, säg mig din framtida skatt så blir det lätt att svara. Tror du att du kommer få statlig skatt på din pension så är det bättre med pengarna skattade här och nu.

Kommer du ha låg pension så kommer din snittskatt bli lägre än 30% så som läget är nu.

Jag skulle tagit pengarna skattade här och nu, bättre att veta vad man har än att spekulera i framtiden. Det är ju ingen stor förlust man gör genom att ta pengarna nu och de ger ju lite extra i statlig pension om du tjänar under 50k i månaden.

Mittåt. Extra tjänstepension.

Tack för ditt svar. Jag är inne på att ta pengarna. Känns bättre att veta vad jag har och kunna styra över sparandet lite bättre.

Hade jag så mycket i lön att det var idé att löneväxla kanske pengarna på tjänstepensionen hade varit bättre.

Jag frågar här för att försäkra mig om att jag inte missar något viktigt. Började fundera på ränta på ränta på 2000kr istället för 1400kr under 40 års tid.

Men att ha pengarna låsta tills en viss ålder är jag inte helt bekväm med.

1 gillning

Stod och valde på liknande sätt för ett tag sedan. Valde pengar i handen. Var inte jättestor skillnad, låg under gränsen för allmän pension så beaktade även det.

Pengarna. Din högre lön ger mer i allmän pension och högre sjukersättning/akassa etc

Bra input. Tack!

Hade jag varit i 60-årsåldern och legat över brytpunkten för statlig skatt hade jag valt pensionsalternativet. I ditt fall bör du med största säkerhet höja din lön.

2 gillningar

Instämmer.

1 gillning