Hejsan, Jag har ett lyxproblem. Jag jobbar i snitt 13 dagar i månaden, 12 timmars pass. Av de 12h gör jag 6h arbete och resten spenderar jag på Youtube, netflix osv. Jag gör allt mitt jobb kräver av mig så jag är ingen slacker utan jag gör mitt jobb.
Denna dötid börjar gå mig på nerverna. Jag vill vara produktiv. Jag vill göra något på dessa timmar som gynnar mig. Tjäna extra pengar, plugga, lära mig ett nytt språk. Men som nybliven pappa så är väl extra pengar att föredra.
Jag skulle teoretisk sätt kunna jobba 30h extra i veckan. Då jag är väldigt mycket ledig också. Men att bara få in någon tusenlapp extra att investera hade ju varit kanon.
Jag jobbar natt är väl värt att tillägga.
Så är det någon som har några tips på vad jag skulle kunna använda tiden till? Det skulle kunna vara vad som helst
Effektivt arbetande är en grym fördel, jag. Jobbar med högre tempo än närmast alla mina kollegor och har ändå har jag tid över emellanåt.
Utöver vad du tycker är roligt, behöver man ju veta vad du kan? Utbildning? Erfarenheter? Måste ju vara ett jobb där du kan arbeta lite när som, med stor frihet.
Tack har hängt här ett tag utan konto, det var dags att bli medlem
Jag är 30år, jag har nog inte mycket erfarenhet som skulle hjälpa mig. Har jobbat utomlands, på lager, skådespeleri en väldigt blandad kompott helt enkelt.
Så utan erfarenhet så tror jag inte att mina valmöjligheter är så stora. Jag har såklart tänkt på att börja knacka kod eller webbdesign men det tror jag verkligen inte är för mig. Lång inlärningskurva också.
Det behöver inte vara roligt utan något som håller mig sysselsatt, som jag får ut något av. Kanske läsa ekonomi för att man kanske skaffar något eget nån dag.
Kanske tips på bra kortare utbildningar. Öppen för det mesta. Lärde mig jonglera förra veckan, även fast clown skulle kunna vara kul så är det få som uppskattar clowner som bara jobbar natt
Om du överväger att tjäna extra pengar på arbetstid, så kan väl din nuvarande arbetsgivare bli missnöjd. Vad skulle hon/han säga om att du arbetar på ngt annat på betald tid?
Jag vet inte vilken bransch du är i, men kan du ta på dig nya uppgifter inom ditt befintliga jobb? I längden kan du få löneförhöjning för att du är effektiv. Eller kan du söka ett annat jobb där din potential utnyttjas bättre?
Alternativt skulle jag lära mig ngt på dödtiden, kanske språk på duolingo eller liknande.
En grej som du helt klart skulle kunna göra är att läsa MOOC-kurser. Jag har gjort det själv tidigare och det kan bli aktuellt igen.
Fördelarna med MOOC-kurser är:
Det finns kurser inom många områden.
De är generellt ”vettiga” och är oftast framtagna av kända universitet.
Det gör inget om du tröttnar och hoppar av.
Nackdelarna är:
Du får inga formella poäng, iallafall inga som du kan räkna in i en examen.
Nivån kan variera. Är ämnet något du kan något om kan nivån vara för enkel.
Jag har själv läst MOOC-kurser som en sorts fortbildning. När du redan har det bra jobbet är ju kunskaperna i sig användbara. Om du får högskolepoäng eller inte spelar mindre roll. Man skulle också kunna läsa sådana kurser av eget intresse eller för att prova på olika ämnen och områden. Man fattar ganska snart om ämnet är ”din grej” eller mest känns svårt och konstigt.
Utan relevant erfarenhet eller utbildning har jag svårt att komma på något jobb som passar, kanske hoppa på en högskoleutbildning? Något mest på distans? Något som gör att du lättare kan avancera inom det du gör eller helt byta bana om det är vad du vill.
I ditt läge hade jag sökt till en eller flera intressanta kurser på närmsta universitet (eller distanskurser), brukar finnas något för alla, språk, musik, hantverk, historia, kultur etc. Otroligt stimulerande!
Vad gör typ av arbete har du? Kan du fokusera på annat underdötiden eller måste du vara alert ifall att…? Vill ju inte det blir som den tyska tågklareraren som spelade candycrush och orsakade 12 människors död några år sedan. (Skrämmande, ett tåg jag åkt på många gånger)
Distansutbildning vore väl perfekt att fördriva tiden med, och dessutom säkert godkänt av din arbetsgivare.
NTI har massor av utbildning på gymnasienivå. Ger poäng som du kan tillgodoräkna dig till högskola.
YH är nästa steg med vissa distansutbildningar.
All typ av konsultjobb (som kan bedrivas via mejl o telefon) skulle du säkert kunna göra på din ”dötid” men skulle kanske inte uppskattas av chefen. Men gör du ditt jobb och ingen märker något….så behöver väl ingen reta sig på det.
Vet inte om det är bäst, din arbetsgivare kan ha lite åsikter om det, skulle du lägga ut något på YT kan du nog få sparken… Har du dator i tjänsten så har dom koll på vad du gör, framförallt de vet ju att du har ett jobb med så mycket dötid…
Jag skulle investera i något som du kan ha nytt av i livet istället, du är ju ung. Varför inte lära dig ett nytt språk, eller plugga på engelskan? Finns ju många kurser online. Du skrev du varit skådespelare, kanske något du vill satsa på igen? Kanske kan plugga lite på sidan?
80% av YT skapande är nog redigering och planering, det är nog smidigt att kunna göra under dötid.
Sen om man vill skapa en YT kanal som är som en reklamkanal för företaget, då kan möjligen arbetsgivaren vara ok med det. Om det inte påverkar ordinarie uppgifter.
Sen finns vissa som ställer upp en kamera och livestreamar hela arbetspass. Men det kan bli knasigt såklart, om inte chefen är med på noterna.
Jag hade sökt in på en högskoleutbildning för något som intresserar dig och som kanske kan ge dig en bättre lön än den du har idag. Under tiden hade jag tagit fullt csn och investerat. Då skapar du dig en bra början till en pengamaskin samtidigt som du på sikt kan få högre lön så du kan fortsätta investera överskottet och samtidigt jobba med något du tycker är kul och utvecklande.
Ja, så är det såklart. Har helt glömt hur det fungerar då det va länge sen jag pluggade. Jag hade antagligen oavsett pluggat till något som intresserar mig och som har högre lön än vad jag hade haft på den tjänst TS har, så att jag på sikt hade tjänat mer.
Jag har hört om sidor letar regelbundet efter folk som kan läsa in böcker, du skickar typ in ett prov och sen kan du bli projekbokat och få då antingen betalt procentuellt eller med en engångssumma
Att jobba som typ nattvakt och göra ronder enligt visst schema är väl inget konstigt. Skulle det gå något larm får man väl gå iväg och kolla men i praktiken händer det rätt sällan. Jag uppfattar inte situationen som så exotisk eller konstig.