Hej! Jag skulle vilja samla ihop jobbsökartips som kanske inte framkommer via till exempel Arbetsförmedlingen. Gärna för lite udda tjänster som man inte tänker på i första hand eller hittar via Indeed. Anledningen till att jag är på jakt efter de här tipsen är för att min make behöver jobb. Han är inflyttad från Tyskland 2023 och har inte hunnit lära sig flytande svenska. Han förstår mer svenska än han är bekväm med att prata men de allra flesta jobb som annonseras ut söker just flytande svenska. Har jobbat som budbilsförare tills nu och där fått begränsad möjlighet att kommunicera med andra på svenska.
Fick tips i chatten om vikariepool, industri och turism och tar gärna emot tips på hur man får in en fot i branscherna, om någon vet något mer än att registrera cv på diverse hemsidor och ansöka utannonserade tjänster. Sitter ni på några fler gyllene tips? Egentligen är hans dröm att jobba med IT, men även universitetskurser i ämnet verkar svårt att hitta på engelska om man inte bor i någon av de största städerna och jag tror inte att han kan få CSN förrän han bott här i två år ändå. Viktigast just nu är att kunna få en inkomst alls, då ingen A-kassa är aktuell.
Vart bor ni? Stockholm är ju scania och astra zenica stora arbetsgivare. Luleå gruvor och stålverk göteborg hamnarna osv. Kan han köra lastmaskin/lastbil och jobba i kiruna får ni snabbt 40k netto på 7 dagar jobb 7 dagar ledigt tex
Det mesta går att läsa på distans numera. Min sambo läser IT på distans från Balkan. Det fungerar utmärkt. Det går att läsa kompletta program på distans.
Jag ordnade jobb åt en ukrainsk flyktingtjej förra året. Det fanns en hel del jobb på engelska. Iom att hon pratade engelska betydligt bättre än de flesta kunde hon söka sådana jobb. Annonserna var på svenska så de kunde hon inte läsa. Jag valde ut en laddning olika jobb att söka. Mitt förslag var att hon helt enkelt skulle ringa och presentera sig. Det funkade och hon fick jobb.
Han har läst (men inte slutfört) environmental engineering på universitet i Tyskland. Distansarbete därifrån är tydligen svårt att få tag i utan att kunna vara på plats fysiskt alls.
Simply not true.
We are enjoying the very best economical times mankind has ever known…trust me,I grew up in the 1970`s.
The future so bright…I gotta wear shades.
Bra tänkt! Han har ingen erfarenhet av såna jobb och inte heller utbildning men han är arbetsvillig och vill lära sig så det bör ju finnas jobb på grundnivå även inom sånt.
Jag letade främst efter pedagogiska tjänster och detta var i Stockholm. Det brukar finnas en del jobb med tyska också, ofta då hos tyska företag eller företag som jobbar mot Tyskland.
Det finns flera olika jobbsökarsidor som alla innehåller i princip samma saker. Däremot varierar sorteringen och sökmöjligheterna. Beroende på vad man söker efter passar ofta någon/några sajter bättre än de andra.
Kom på detta yrke häromdagen. Försäkrings fotograf.
Häromåret då det brann i skogen nära mig, ringde jag och frågade vad som egentligen gällde. Ta mycket bilder sa försäkringsagenten.
Ser själv en skogsbrand som största risken för mitt boende. När den kommer så går det snabbt.
Nu ligger det bilder utsprida på google foto molnet. Ett jävla jobb att gå igenom alla tusentals bilder.
Skogsbränderna kommer ju bara öka. Att egentligen leja nån som faktiskt kan försäkrings djungeln, tar dom rätta bilderna, sparar dom åt kunden. För mig vore det nån man faktiskt skulle fundera på att leja.
Tipsa honom om att han ser till att han gör uppgiften att lära sig svenska till sin största hobby.
Det kan vara avgörande både för jobb och för att trivas med nya livet i Sverige.
Rekommenderar:
Appen babbel där han på ett bra sätt kan öva lite varje dag, planerade stunder men också tid som blir över mellan varven. Inlärningen varvar att prata, skriva, lyssna, grammatik. Med bilder så det blir roligt och enkelt.
Ta som uppgift att boka in tid för att läsa svenska nyheter (DN) varje dag. Kanske läsa högt för dig mellan varven.
Läsa barnböcker med och för barnet. (Låt barnet få var lärare. Det kan vara skoj.)
Titta på svenska filmer. Plöj igenom alla Astrid Lindgrens.
Hitta någon kompis som han pratar svenska med och kompisen kanske pratar tyska el engelska med honom tillbaka. Eller bara svenska.
Öppna upp för att öva sig i prat i vardagen. T ex bestämma sig för att fråga butikspersonal om “var finns … någonstans”. Fråga någon om vägen ute på stan. Lära sig småprata med främlingar. Leta situationer där han övar. Som en liten utmanande rolig sport.
Sätt upp mål att han ska kunna svenska om ett halvår t ex.
Jobbar dagligen med arbetsmarknadsfrågor. Från första arbetslösa dagen till den sista.
Det går att flytta A-kassa mellan länder inom hela eu. Det är lite bökigt men det går. Man ringer en svensk A-kassa för att begära flyttning. Är självklart mer än så, men hänvisning till hitta mer info. Om din partner har en A-kassa från Tyskland.
Svenska är viktigt särskilt om man bor utanför storstäderna. Svårt att undvika. Det kan gå, men då är det spetskompetens som gäller. Snackat med många chefer över landet inom flera sektorer och alla är inte bekväma med att ha en person som enbart snackar engelska då kanske inte alla på kontoret är bekväma med det.