Fakta om topp-1% i Sverige med högst lön

Kanske, själv är jag arbetarunge från orten mina två systrar har ”enklare” jobb (ingen högskoleutb), men även de har över svensk medellön så jag ställer mig fortfarande frågande till statistiken. Absolut att folk har lägre löner när de är unga, min 20-åriga son har 20 på en okvalificerad 60% tjänst så det skulle bli 33.5 om han fick arbeta heltid och hans bakgrund är gymnasieskola och detta är hans första riktiga arbete. Sen har han även flippat burgare för 105kr/h men då snackar vi timanställda skolungdomar och inte vuxna heltidsarbetare.

Kanske därför vissa börs VDar beklagar sig över att ”bara” tjäna 10 MSEK/år när ”alla” (dvs polarna) tjänar 20+ MSEK/år. :wink:

1 gillning

Inom mitt gebit är 100+ ingen märkvärdig lön och jag omger mig bara med likasinnade… :joy:

Mina syskon har högskoleutbildning och 10+ års arbetslivserfarenhet men ändå inte uppe i medianlönen. Inte ens min mor kom upp i den trots högskoleutbildning och typ 40 års arbetslivserfarenhet

2 gillningar

Går att söka på fler percentiler men tog bara 10% högsta nettolön exlkusive kapitalinkomst samt värdet är brytpunkten.

1 gillning

Sorgligt hur lågt taket är för att nå upp till topp 1%. Finns givetvis personer inom den kategorin som tjänar en hel del för att finnas med på den globala listan, men oavsett sämst…

1 gillning

Jo, men det kan ju fortfarande vara sant. Om vi går från en extremt låg lönespridning (80-tal?) och gör den något mindre extrem så är det ju ändå stora förändringar för oss. Även om det fortfarande är en mycket jämn fördelning i förhållande till andra länder.

Annars är det kapitalfördelningen som är mest skev i Sverige och sticker ut internationellt. Vi har väldigt många dollarmiljardärer per capita i förhållande till resten av världen.

Det är svårt att komma åt kapitalet men jag tycker egentligen att det är helt galet vilket fokus det är på de här relativt små skillnaderna i lön men nästan inget fokus på förmögenhetsfördelningen.

Tror mest att det handlar om att det är lättare att beskatta så kallade höginkomsttagare än kapitalägare.
De har det bra men är inte tillräckligt rika/resursstarka för att skatteoptimera och flytta tillgångar och sig själva utomlands.

Positivt är väl att man för egen del får otroligt bra payoff på att investera mycket tidigt och jobba mindre sen men det känns egentligen inte 100% rättvist.

4 gillningar

Kom igen, jag vet att du har roller där du har insyn i folks löner, vad tror du av statistiken när du inte bara tittar på din egen lön? Jag har varit lönesättande chef på tre olika företag och haft insyn i löner på andra bolag och baserat på vad du skrivit om dit arbete lär du också ha lite underlag.

Det jag är ute efter är vad har vi som drar ned medlet. Ta min son nu då som jobbar 60% med 20k, kommer han i 2023-års statistik räknas som att han hade en lön på 20k eller 33.5k (om man räknar om det till en 100% tjänst). Jag misstänker att vi har en stor grupp ungdomar, deltidare, halvtidssjukskrivna o.s.v. som drar mer statistiken.

2 gillningar

Ja, frågan är ju hur lönestatistiken hade sett ut om man räknat om alla lönerna till fulltidsarbete (40 h per vecka). Så exempelvis de som jobbar 50% deltid och får 25 kkr/mån skulle räknas som 50 kkr/mån.

Vad hade medel- och medianlönen blivit då?

Jag skulle också misstänka det. Topp-1% bruttoinkomst kanske blir 1 215 000 kr om man enbart går på bruttolön. Statistiken hade varit mer rättvis om man kombinerar löne- och kapitalinkomster.

Å andra sidan är det lite motiverande ändå att se att 1% är ett någorlunda realistiskt mål att nå.

6 gillningar

Precis som @Libertas och @Robert_G är inne på så tror jag topp 1% får ut en hel del pengar som inkomst av kapital istället för inkomst av tjänst. Så jag tror topp 1% är nog en bra bit över denna statistik.

Åtminstone SCB´s lönestatistik som mycket av infon i tråden kommer från avser heltid:

Om SCB:s lönestatistik

Den statistik som visas är framtagen år 2022 och kommer direkt Statistikdatabasen. Månadslönerna är baserade på belopp som betalas ut före skatt och är uppräknade till heltid. På så sätt går de att jämföra på ett enkelt sätt.

3 gillningar

Räknar man med kapitalinkomster är ju frågan vad som skall räknas som inkomst, rent skattetekniskt är det väl realiserat kapital. Men med ISK och schabloninkomster får man ju inte ut helt verkliga siffror för det.

I Finland publicerades 2022 års taxeringssiffror till media igår, de räknar samman kapital och tjänsteinkomster.
Enligt https://verokone.hs.fi/ så ger en bruttoinkomst på 150 000€ en plats bland topp 1,75%

Nu finns det fler med väldigt stort kapital i Sverige, så inte helt jämförbart, men kan ändå ge en fingervisning.

1 gillning

Ja, den är svår för man vill ju enbart åt den kapitalinkomsten som är genererad av “arbete”, d.v.s. utdelning från bolag man äger aktier i som led i ens arbete. Och där “fifflas” det också som kom fram förra året att ICA handlare satt i system att ta extra-utdelning för det som åker in som synlig info på de flesta site:r är den ordinarie utdelningen.

Ja, ska man ha fram någon form av statistik av “lön” från kapitalinkomster blir det nog oerhört svårt.

1 gillning

Ja, men jag vet ju hur lönerna ser ut t ex i offentliga sektorn och inom vården. Är du tex undersköterska är det inte några stora summor vi pratar om.

Morsan var undersköterska en stor del av sitt liv och ja, de ligger en bit ner i lönespannet. Från Kommunalarbetaren: Medellönen för undersköterskor är 27 894 kronor i kommuner och 28 084 kronor i regioner. Men kommer du upp till sjuksköterska så ser det genast rätt annorlunda ut: Från SCB: “Den genomsnittliga månadslönen för grundutbildade sjuksköterskor i Sverige var 41 100 kronor år 2022”, onekligen en bra bit över den s.k. medellönen. Jag missbedömer säkert antalet personer som arbetar i låglöneyrken, men jag trodde nog att gruppen som tjänar rejält över medel var så stor att medelvärdena borde vara högre. Du själv och dina kompisar drar t.ex. upp medlet en bit. :wink:

Tillägg: Cirka 5 miljoner har anställning i Sverige, Cirka 1 miljon av dessa betalar statlig skatt, d.v.s. har 50+ i månadslön och då har du ett mörkertal i egenföretagare som väljer att undvika statlig skatt.

Jag känner inga sjuksköterskor som tjänar över snittlönen. Möjligen om de skulle jobbat inom bemanning, men inte som anställda i kommun eller region.

En nyexad barnmorska har ca 35 i ingångslön i regionen där jag bor.

1 gillning

Misstror dig inte, klart att de som arbetar inom bemanning tjänar mer, men om vi tar barnmorskor så säger vårdförbundet själva så här om barnmorskelöner anställda av region:

År 2021 var snittlönen för barnmorskor högst i följande regioner:

1. Kronoberg (46 260 kr/mån)
  2. Jämtland och Härjedalen (43 726 kr/mån)
  3. Stockholm (43 317 kr/mån)