Fakturera sin arbetsgivare

Hej.
Jobbar på stort svenskt insustribolag, tjänsteman inom IT/dataanalys/kundrelationer.

Jag har mina arbetsuppgifter och jag är hyfsat ihoppratad med min chef om vart gränsen går för vad andra avdelningar kan begöra av mig/våran avdelning. Alltså om det inte är mitt ansvar, skit i det och låt någon annan lida.

Kan jag starta ett eget AB och agera konsult inom bolaget och göra jobbet som jag inte får/ska göra enligt min chef?

Typ på här, eftersom lilla firman (Large Cap svennebananbolag med omsättning på lite under 500 miljarder) inte vill fixa sitt värdelösa system så kan jag en gång om dagen göra en manuell konroll som ingen annan vill göra som tar en timme att göra utfanför arbetstid. För det vill jag ha X/kr per påbörjad timme varje arbetsdag. Den som begär kollen är inte min chef utan en annan avdelning med egen budget.

Se upp med reglerna och praxis för ”dold/förtäckt anställning”. Annars riskerar du att ditt ABs intäkt ska betraktas som lön med allt vad det innebär för båda parter.

Se t.ex. Beskattning av konsulttjänster via eget bolag till tidigare arbetsgivare

Några saker som spontant kanske skulle vara förmildrande omständigheter (som jag förstått det):

– Din arbetsgivare är bara en av många kunder för ABt
– Tjänsterna som ABt erbjuder är väldigt annorlunda än dina arbetsuppgifter
– ABt har anställt någon annan som utför tjänsten
– Tjänsterna utförs i egna lokaler och med egen arbetsutrustning

1 gillning

Stora bolag brukar ha mycket skrivna regler.
Kolla med HR vilka regler som gäller för att både vara anställd och inhyrd konsult samtidigt.

2 gillningar

Låter väldigt osannolikt att få igenom ditt förslag. Om ingen vill göra kontrollen så måste det innebära att den är ganska oviktig. Om den inte är oviktig så förstår jag inte varför de ber dig att göra den?