Fakturerings- och betalningsplattform för ett projekt utan AB

Söker efter en tjänst liknande frilans finans och dess konkurrenter, men med lite specifika krav. Hoppas någon här har ett förslag.

Skulle behöva något som man kan driva ett enda specifikt projekt i iprincip.

Vi är några stycken som ska arrangera en turnering i Sverige. Deltagare kommer betala för att medverka, och kommer från länder i hela Europa, eventuellt även enstaka från andra världsdelar.
Vi har en del utgifter att täcka, som lokalhyra, livesändning / streaming etc.
Vi kommer förutom att ta in pengar från deltagare även vilja ha möjligheten att ställa ut en faktura här i Sverige då en del sponsorer kommer bidra ekonomiskt.
Projektet är ideellt från vår sida och ingen ska ta ut någon lön eller liknande.

Jag driver redan företag och är delägare i andra företag. Så har inga problem i sig med att starta ett företag, men känns lite bökigt att regga ett bolag för endast ett enda projekt som dessutom inte ska generera någon vinst.

Någon som har ett tips på plattform där vi kan ta betalt, betala faktura eller liknande från kontot, samt helst ställa ut en faktura.
Det bästa jag kan komma på själv är typ ett paypalkonto.

Kan ni driva det som en förening under Sverok?
Kolla in sverok.se

Det skulle vi potentiellt kunnat göra, jag har startat och drivit föreningar under sverok tidigare. Men blir nästan samma administrativa pådrag som att skapa ett företag. Behöver fortfarande få till bolag/förening, bank och banktjänster, deklaration, eventuell likvidering efteråt etc.
Letat efter ett smidigt sätt att slippa detta men ändå kunna hantera lite pengar smidigt.

1 gillning

Ska de betalas pengar mellan Sverige-EU-Utanför EU blir det fort mycket administration om det ska bli rätt mot skattelagstiftning om det drivs bolagsform gissar jag.

När vi hade leksaksaffär insåg man snabbt de administrativa fördelarna med att hålla sig inom EU. Att t ex skicka en grej till kund i Norge eller köpa från USA blev snabbt mycket extrajobb.

Beroende på stolek men kan det inte skötas på ren ideel hobbybasis ungefär som vilken ”Svensexa” som helst? Har tyvärr inget tips på lämplig tjänst för ändamålet.

1 gillning

Jo, det är inga jättepengar det handlar om, på sin höjd något enstaka 100 000, troligen en bra bit under. Och med lite tur kanske vi kan låta partners och sponsorer betala omkostnader direkt åt oss, istället för att vi ska vara ”mellanhand”. I så fall behöver vi iprincip bara betala hyra och samla in avgifter från deltagare med typ paypal eller liknande.

Var dock inne på att man kunde använt typ cool Company, frilans finans eller någon liknande tjänst. Innan jag insåg att detta är inte alls vad som sysslar med.

En bra idé.
Vi har gjort så i ett förbund jag är med i där vi inte sponsrar med cash men vi har betalat för vissa kostnader, typ lokal, förtäring, tröjor etc.

1 gillning