Sätta upp ekonomin (konton, fonder) för snålföretag AB (0kr/mån)

Jag har lite idéer på att utveckla och sälja programvara vid sidan om min heltidstjänst (ej konkurrerande). Jag gör det inte för att gå med stor vinst utan för att det är lite kul att få lite betalt för saker man gör.

Aktiebolag är ju trevligt för att inte riskera sin privata ekonomi. Dock verkar det som man måste skaffa företagskonto/-paket då (verkar gå att få för <100kr/mån hos bl a Marginalen, Danske bank och Nordea).

Eftersom jag gör det här vid sidan av så räknar jag med att ibland lägga mycket tid och ibland ingen tid alls på företaget och produkterna. Någon gång kanske företaget får vara ganska passivt ett år. Jag är ganska säker på att jag kommer få in lite pengar, men tänk “appar” i storlek. Så får jag inte volymen blir det skralt.

På grund av risken för 0kr intäkt/år så startar jag gärna med en lösning som automatiskt går plus eller plus/minus noll. (Redovisning tänkte jag köra gratis på Bokio och får hjälp med redovisningen av en bekant.)

Har tidigare läst att Marginalen ger 0,35% ränta på sitt företagskonto, men insåg nu att man borde kunna stoppa in företagspengar i fonder (någon gång ska man tänka till!).

Därför är min spontana tanke att sätta in 50 tkr i företaget, varav 25 tkr i globala indexfonder (KF) (räknar med 5%+ ränta per år på 10 år) och 25 tkr i företagskonto (buffer). Då betalar fonderna de <100kr/mån för företagskontot. Glömmer jag skatt här? :thinking:

Försökte läsa lite om företagskund på Avanza, men tycker inte det är så tydligt om avgifter och om man kan ha sparkonto som företag: Företagskonton | Företagstjänster | Avanza
Någon som har koll?

Det här är fortfarande ganska löst, så har inte grävt jättedjupt än. Har dock kommit fram till att jag behöver följande:

• Ta emot pengar från utlandet (IBAN)
  • Ta emot SEK från utlandet (se nedan)
  • Ta emot utländsk valuta
  • Betal- eller kreditkort
    Ser inte behov av bankgiro, utan tar betalt via gumroad.com eller Paypal.

Tänker sälja genom gumroad.com (USA), som agerar återförsäljare. De tar en saftig procent (9%), men då slipper jag hantera alla betalningar, moms osv mot kunderna och det är ingen månadsavgift. Gumroad sätter in i mottagarkontots (bankens? landets?) valuta (de äter växlingsavgiften - ingår vär i procenten :slight_smile: ).

Vad tror ni om upplägget och har ni tips på bra banker/institut att kika på?

1 gillning