Familjeforum - finns någon sådan app?

Jag har väldigt ofta olika diskussioner med familjemedlemmar om olika ämnen. Jag sitter på jobbet, bussen eller andra ställen och kanske föreslår modell på ny diskmaskin, fint boende för semestern, bra presenter till barnens födelsedag eller hur vi ska fördela hämtning och lämning på förskolan.

Idag har jag dessa diskussioner via messenger. Det är inte särskilt praktiskt. Jag skulle vilja ha något liknande messenger men där jag kunde ha tio olika ämnen och en separat chatt för varje. Då skulle det bli möjligt att hitta tillbaka till saker. Idag drunknar allting i ett hav av blandade frågor.

Vi har börjat använda Familywall för listor av olika slag men jag uppfattar inte att den appen är bra för det här syftet. Det skulle ju inte heller behöva rikta sig exklusivt till familjer. Även ett kompisgäng kan ju vilja ha en diskussion för “roliga länkar” och en annan där man planerar mer seriösa aktiviteter.

Kanske Discord?

3 gillningar

Discord eller Slack

2 gillningar

Är detta appar som är generellt öppna och enkla/billiga för vardagsbruk?

Slack, nackdelen med gratisvarianten är att meddelanden döljs när det gått 3månader men det funkar nog för familjebehovet.

1 gillning

Japp. Discord är gratis, men med frivilliga premiumfunktioner som kostar.

1 gillning

De är inte lika enkla som Messenger eller WhatsApp etc. utan kräver lite mer kunskap.
Speciellt av den som är admin och sätter upp allt och bjuder in.
För användare är det snäppet svårare än Messenger då man måste förstå sig på “kanaler” etc. Om man endast är medlem i en grupp / instans / server eller vad man nu vill kalla det så är det inte svårt alls.

Trello eller liknande skulle jag kika på snarare än rena komms appar.

Tror du kan skapa en Facebook group och skapa flera kanaler i den. Då kan du stanna i Messenger.

1 gillning

Inte om det är mest diskussioner.
Trello lämpar sig bättre om det är rena händelser eller ärenden där man vill lägga upp info och sedan bocka av det som är gjort.

Du vill inte ha rena diskussioner där som pågår i dagar eller veckor