Fildelning inom styrelsen för en BRF

Hej alla kloka!

Jag sitter i styrelsen i min BRF, och har fått i uppgift att ladda upp ett gäng filer och dokument till valfri molnlagringstjänst. Tanken är att alla styrelsemedlemmar enkelt ska komma åt dessa filer. Finns det något man ska tänka på, framförallt gällande GDPR eller andra personuppgiftslagar, eller är det bara att köra?

Spontant tänker jag att google drive är lämpligt, någon som har något bättre alternativ? Jag antar att vi inte är den första BRF:en med detta problem, så därför fiskar jag lite efter input här. :slight_smile:

Bra fråga! Först och främst, jag är ingen jurist så vill ni ha 100% korrekt juridisk rådgivning kontakta en sådan.

Inte helt hundra på huruvida regelverket ser annorlunda ut för föreningar, men min misstanke är att det inte gör det så jag kör vidare på det antagandet. Först och främst utgår jag från att ni följer det grundläggande i GDPR och iakttar allt det ni är skyldiga att göra: Grundläggande principer enligt GDPR | IMY

Det viktigaste stycket när det gäller er verksamhet är följande (min fetstil):

När ni behandlar personuppgifter måste ni se till att uppgifterna skyddas på ett bra sätt genom att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Alla personuppgifter som ni behandlar måste skyddas, så att ingen obehörig kommer åt dem och så att de inte används på ett otillåtet sätt. Ni ska också se till så att personuppgifter inte förloras eller blir förstörda, till exempel genom olyckshändelser.
Ni måste därför införa lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder. Till tekniska åtgärder räknas till exempel brandväggar, kryptering, pseudonymisering, säkerhetskopiering och anti-virus-skydd. Organisatoriska åtgärder handlar till exempel om interna rutiner, instruktioner och riktlinjer.