Familjeskydd i ITP blev just dyrare

Inte nog med att allt annat blivit dyrt alltså…

Upptäckte av en slump att familjeskyddet på ITP (via Collectum) nu låg på 173 kr/mån för mig född 1981 med maxat belopp/tid (19 100/mån i 20 år).

Senast jag kikade sommaren 2022 kostade motsvarande 77 kr/mån och kändes svårslaget.

Jag kommer inte ta bort skyddet rakt av men absolut kika på lite alternativ igen :slight_smile:

Hänger det inte också samman med att din ålder ökat och därmed att den statistiska sannolikheten för att du avlider ökat något?
Dessutom är beloppet en multipel av prisbasbelopp, vilket höjts en del sedan dess.

1 gillning

Här är kostnaden 2024 med ITP1 vid ett prisbasbelopp, ta x2 eller x4 om man valt högre. (43,34*4=173).

“Från och med januari 2024 upphör premiereduktionen för samtliga familjeskyddspremier som en följd av ökningen av prisbasbeloppet med 9,14 procent”

1 gillning

Tack! Premiereduktion hette den stora förklaringen. Men det hade gått mig förbi.

Att premien skulle öka några snäpp i takt med ökad ålder/sannolikhet att trilla av pinn var jag med på :slight_smile:

1 gillning

För oss som inte vet vad som är skillnaden mellan familjeskyddet och återbetalningsskydd. (Läs, fick bli en snabb googling)

" För familjeskyddet betalar du en avgift som dras från din egen tjänstepension och som bestäms av vilken nivå på skyddet du väljer och hur gammal du är. För återbetalningsskyddet betalar du ingen avgift, men du går miste om så kallade arvsvinster."

1 gillning