FAO Food Index index

https://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/

Mat upp sådär 40% sen covid.
M9SA råvaru ETF nästan dubblad sen botten.

Har vi verkligen “bara” ~10% inflation på förnödenheter framför oss?

1 gillning

Roligt att användaren “Tjocke” kommer med mat-spaningar tycker jag :grinning_face_with_smiling_eyes:

I övrigt inget att tillägga. Intressant tanke. Blev påmind om Leif Östling som påstod sig förutse lastbilsförsäljning utifrån hur mycket kalsonger som köptes i världen.

Jag kommer byta namn till Slanke till sommaren.

För oss här är matinflation inget större problem vi får byta ut lite oxfile mot köttfärs, färdigmat mot hemlagat, och kanske bara mår bättre som en följd.

Men i halva världen är mjöl och ris och liknande nästan det enda de äter, de kan inte substituera. Här utgår jag från att FAO index korrelerar mot vad slutkund får betala.

Noterade att potatisen gått från 9.95 till 14.95 på max två år. Det är inte bara paprika och entrecotê som rusar i pris.

3 gillningar

Brukade köpa pasta för något år sedan för 9,99:-, nu kostar samma förpackning 12,99

Om man släpper tanken på att inflation är något som bör mätas med ett KPI som ter sig förändras i sin struktur titt som tätt för att få centralbankerna att sova gott om natten, och istället ser det för vad det är: en inflatering av pengamängden, så kan inverkan framåt bli riktigt tråkig. Utvecklingen av M2 per månad sen start CoVid är lavinartad, och såg inte direkt sund ut innan.

Jag är långt ifrån expert, vår husgud @AuAgEric däremot kanske kan bidra? :slight_smile:

1 gillning

Borde skrivit prisinflation. Eller bara prisökning.

1 gillning

Monetär Inflation kommer från skapandet av mer krediter/pengar. Detta inflaterar sen tillgångar som huspriser/aktiepriser.
Sen kostar det fler ”enheter”(pengar) för att producera och priser måste höjas.

Ja man ändra mätmetod då att den ”passar”…
Samtidigt vill systemet ha inflation så att vi konsumerar NU.
Vi är bara i början av en ny era.

2 gillningar

Nä, man kan väl bara säga att det ser dystert ut… senaste siffrorna från usa idag, de har verkligen problem att få folk tillbaka i arbete, men samtidigt sjunker arbetslösheten… #endthefed

”Hiring slowed sharply for a second straight month in December, with employers adding just 199,000 jobs, as the omicron variant began driving COVID-19 cases higher.
The unemployment rate, which is calculated from a different survey, fell to 3.9% from 4.2% the prior month, the Labor Department said Friday. That’s just above the 50-year low of 3.5% reached in February 2020, before the pandemic shook the U.S. economy.
Economists surveyed by Bloomberg had estimated that 444,000 jobs were added last month.”