Får banken gå in och titta på mina saldon och transaktioner på mina konton? När de så önskar, d.v.s. även när jag inte ansöker om lån etc?

Vet inte vad du har för omdömen eller erfarenheter av bank, men har tidigare berättat om hur grannen som jobba i samma bank gick in och titta på våra konton, ställde frågan öppet varför går ni ännu på byggkreditiv, där vi blev lite häpna, men anmäla en god granne för att vara nyfiken var inget vi brydde oss om.(Uppsala)
Bodde nyligen i Östersund(2016-2020), gick in på både Nordea och Länsförsäkringar, fick godkänt hos bägge, sluta upp med att jag valde LF, gick även så långt att jag dejta min bankman, där hon fick frågan från banken om vi inte skulle byta bankman åt mig, men hon stod på sig, vi har inget allvarligt, vilket det inte heller blev, för jag blev tillsammans med en från Nordea men inte bankmannen jag fick där, utan en kollega till denne.
Hursomhelst så är inte en bankman så förnuftig som du tror, dom är exakt lika frispråkiga och sprider dynga som inom dom flesta andra yrken.
Jag var ut på stan med LF, vi möte en man, där hon sedan berätta att han hade högt anseende i stan, sedan berätta hon om att han var belånad upp över öronen, där hon nyligen nekat han extra lån, där han hade begärt 100 k till i lån, han hade uppgett jag behöver flesh pengar, till nya kläder osv, då han skilt sig.

Berätta senare detta till Nordea jag var tillsammans med, hon visste vem det var, där hon på peka mycket om mycket, som detta är mycket oprofessionellt beteende av LF kvinnan, men kunde i sin tur berätta andra saker eller skvaller, där jag bara kunde konstatera, 10 år i Uppsala med banken där hade inga skillnader gentemot banker i Östersund, vara bara att staden var mindre.

1 gillning

Förhoppningsvis är detta undantag. Så här är definitivt inte mina erfarenheter.

Berättar bara mina erfarenheter, då baserat på dels samboliv samt bekantskap med bankmänniskor, där bilden inte blir så nobel som många kan tro, trots att banken har en fin fasad utåt.

Vi börja tidigt, vid 23 år gick vi in på banken, jag hade gjort en bra budget på första huset, tror det var handelsbanken, där pbm bokstavligen kasta ut oss och skratta att den budgeten håller inte, vi tappa självförtroende, hmm ska vi avboka min bank som var Umeå Nordea, ska ha möte där dagen efter, men vi gick dit. Minns än idag att pbm där hette Göran. Han gick igenom budgeten och konstatera, jag tror den håller, jag ska bevilja eran ansökan.(år var 1994, dvs direkt efter bankkrisen)

Här kan man då se skillnader på banker och hur man gör bedömning, har en handläggare en dålig dag så kan kunden få besked därefter, har man en bra handläggare så kan man få bra besked.

Liknande hände sedan när vi flytta till Uppsala, var 1999, byggde vårt andra hus och ex börja sin resa inom bankvärlden, här handlar det då om personallån, handläggare var då beläget i Piteå, under byggets gång så hände något som blåste luft in i bostadsbubblan, huset dubbla sig i värde på bara 2 år, vi begärde lite mer lån samt att allt ska vara bottenlån, här ställde sig Nordeas handläggare(Piteå) på tvären, omöjligt utropa hon!, där jag fick ta över då mitt ex tyckte detta var känsligt då hon jobba inom banken, här tog jag ut lokala Nordea, dom titta och fråga vad är problemet?
Här hade inte handläggaren heller koll på priser, men inte svårt att förstå för Piteå hade inte denna utvecklig, men hon fick ge sig och bevilja ansökan på både mer lån o allt på bottenlån.

Nyfikna grannen jag berättat om var en av chefer för millenniebuggen, där hon bla var med i dagstidningen Unt , iklädd sin gnistrande nyårsklänning och svara på frågor om vad som kan hända.

Nu kanske många förstår varför jag behållit Nordea genom alla år.
Samt hur jag hjälpt två vänner göra en budget och hur dom ska framföra den till banken, har berättat om detta via andra trådar här på forum.

1 gillning

Passar på att fråga en fråga på samma tema: om man höjer sina lån under förevändning att man ska renovera men i stället använder pengarna till annat, ev inköp utomlands, kan det då ske att banken håller koll efter lånet är beviljat att pengarna går till rätt ändamål? Kan man alltså, under förutsättning att man sköter sitt lån, få problem genom att banken kollar vad man gör i efterhand?

Det finns ju människor till allt, en del är fruktansvärt omdömeslösa trots regler. Fick höra ett grovt skvaller om en person via en bekant som jobbar på psykiatrisk klinik och när jag ifrågasatte att medicinsk information fördes vidare sa vederbörande att ”men jag säger ju inte detta öppet, det är ju bara till er”.🤦

2 gillningar

Ursäkta men FY FAN! Solklart sekretessbrott! Anmäl, för bövelen! Så här får det inte vara! Hälsningar sjukvårdsanställd

1 gillning

Jag har jobbat I tre olika banker under mer än 40 år. Under denna tid har jag aldrig, upprepar aldrig , varit med om att banken gjort någon undersökning i efterskott. Eftersom det inte står något i skuldebrevet om ändamål finner jag det svårt för banken att göra något åt saken.

Om kunden inte betalar sitt lån, skulle det teoretiskt kanske vara möjligt att banken kunde driva ett skadeståndskrav. Å andra sidan kan kunden inte betala är ju detta meningslöst. "Man kan inte lugga en flintskallig ".

1 gillning

Det är lite man lär sig genom åren, allt är inte som man tror, ta ex systembolaget som pågår just nu, chefer och tystnadskultur hot o kränkning, även försvaret gick ut med liknande nu i veckan, drar man vidare så har kallafakta tagit upp mycket som kommuner där man frångår bla visselblåsare, chefer kan även varna personen, som då är både är buggad och under pågående filminspelning, dvs beviset är säkrat, men vid polisanmälan läggs allt ner, chefer gå fria.

Liknade med min vän på tillväxtverket, där jag kan fråga hade det blivit ett annat beslut om din kollega skulle gjort bedömningen, men självklart blir svaret.

Har berättat om skatteverket som gjorde fel beslut, där jag via hjälp förstod jag kan ringa en annan skattehandläggare och förklara att dom har rätt att inom egna myndigheten rätta till fel, vilket spara mig en match i rätten.
Ta bara soc, får du handläggaren på din sida, då vinner du vårdnadstvisten.
Ta tingsrätten och notarien jag berätta om som just avslutat sin juristutbildning kan upprätta förslag till domar och beslut, där jag gått in och tittat på när hovrätten ej meddelar prövningstillstånd, men HD tar upp fallet och ändrar allt.

Kort fattat allt från myndigheter/banker osv så behöver det inte vara flera personer bakom ett beslut, det kan lika gärna vara en person som tagit beslutet och då via sin egna bedömning, den bedömningen behöver inte vara rätt, varav man bör bygga upp sina egna kunskaper så man kan bemöta dessa på rätt sätt.

1 gillning

Nu är det kanske inte så enkelt, visst kan dom lugga en flintis.
Oftast får man lånet baserat på marknadsvärdet, dvs banken ger inte lån till 100% av värdet utan har kvar sina säkerhet.
Bygger man lösvirke så kan dom lämna olika lyftpunkter, dvs man följer budget. höjer lån eftersom.
Vissa gånger kräver banken att man skickar in fakturor så dom får lite koll.
Men är man lågt belånad, uppnår värdet redan vid tidigt skede så får man allt utbetalt och behöver inte bevisa något.
Kanske det jag skrev om med personallån där handläggaren skrek rakt ut, hon visste pengarna inte skulle användas till huset, men huset hade sådant övervärde att hon inte kunde neka, då hjälp via bankens egna värdering.

Men hur dom luggar flintisen om han inte betalar är att dom säljer huset, vart flintisen ska ta vägen är inte deras bekymmer, uppstår en skuld efter försäljning så får flintisen aldrig full lön, då via utmätning via KF på lön, tills skulden är betald, han kan då inte äga vissa saker, får han arv så tar banken det, osv.

1 gillning

Om belopp är över 150000kr per år har banken uppgiftsskyldigheten. Transaktioner finns på övriga upplysningar i deklarationen.

1 gillning

Jag kan detta. Jag har handlagt mängder av byggnadslån. Frågeställningen gällde något annat.

1 gillning

Inte trådskaparen, dvs jag, men en annan i tråden berättade om detta.

Tack Lars för att du delar med dig av dina erfarenheter! Var du med något under 1990-talskrisen? Vad minns du? Vad jag förstår det så blev vissa ordentligt manglade då av sina banker.

Var bara 23 år 1994, var första hus affären, tror räntan låg just under 6% men huset kosta bara ca500 tusen, inkl tomt på 100k ,(hade bara lån på 390k)var ute i vid havet, (Sillviken) vi kunde inte deklarera på den tiden då vi sålde, råka skriva att den kosta lika o bygga som vi fick när vi sålde 650k fick ingen reavinst, blev förlustavdrag på mäklare, pantbrev osv. Använde sedan dom 100k vi hade lagt in som kontant plus vinsten på köpa tomten i Gottsundagipen, vi gav bara 450k för en grymt bra stor tomt, vänner i Umeå trodde vi köpt en strand tomt, på bara 1 år steg tomterna där till 1 milj, hus företag köpte upp tomter slängde in sina största och värsta hus, kryssa även in alla tillägg själva, dom byggde utan köpare, för att sedan sälja ett färdigt hus. Hus företagen beskrev läget som att det var som en brunn, vad än dom slängde dit så blev det sålt direkt.
Vet bara att jag hade arbetskompisar som upplevde den riktiga krisen, någon band räntan på en hysterisk hög ränta vilket han senare ångra, fick betala överränta 2-3 år efter krisen. men som sagt huspriserna var inte så höga då.
Annars var det bara handelsbanken som var riktigt otrevlig när vi var in, men Nordea var positiv, och detta tackar jag Göran på Nordea för idag, han gjorde vår fastighets resa möjlig och på så sätt fick vi vara med på alla värdeökningar fram till idag.

Första huset var bara 80 kvm, men kul att se även idag, samma ägare som köpte bor kvar där.

1 gillning