Får snart in 1,3 miljoner på kontot, hur placera?

Hej!

Efter en lägenhetsförsäljning i början av maj (precis innan helvetet brakade loss) kommer jag i juli få in 1,3 miljoner på kontot. Ska eventuellt använda halva beloppet inom 1-2 år (ska eventuellt köpa hus med min blivande sambo) vad hade ni gjort med pengarna under tiden? Bör jag gå in med andra halvan i mina fonder redan nu? Verkligen ett bekvämt problem.

Jag hade satt “hushalvan” på ett konto med insättningsgaranti och ränta och andra halvan hade jag dunkat in i befintligt sparande, så länge det är vettigt fördelat.

Just juli är ju en intressant månad att få los pengar eftersom det brukar kännas lite lojt på börsen då. Juli 2022 kan ju se helt annorlunda ut, men använd de två månaderna fram tills dess och se vad som skiljer nuläget från då, med tanke på räntor mm. Jag förordar inte marknadstajming, men luktar det lik om börsen måste man ju inte gå in just precis då, även om klumpinvestering är det “normala” som gäller.

1 gillning

Känns som man aldrig vet tillräckligt mycket. Tror jag att det går ner så går det upp och tvärtom, men det kanske bara är jag som kan invers-spå börsen.

@Skanemannen Ta reda på hur mycket du behöver för kontantinsats på nya huset och säkra de pengarna i alla fall, som @angaudlinn säger: konto med insättningsgaranti. Då blir det inte lika spännande eftersom du/ni i alla fall kommer kunna köpa huset.

2 gillningar

Det är turbulenta tider så om man vill ha något som är ganska stadigt positivt avkastande och bättre än bankkonto med ränta, då är faktiskt Rikatillsammans portföljen ett bra alternativ.

Jag tror att för perioden september -21 till september -22 kommer Rikatillsammans portföljen vara en av de bästa under rådande omständigheter.

Kontantinsats+marginal+“köpa möbler-pengar” på sparkonto med insättningsgaranti, gärna bundet. Ska du inte ha resten till nånting så in på börsen ba!

Har du spelat poker nån gång?

3 gillningar