Fastighetsfonder (2024)

Hej!

En fundering som jag sitter med och som känns väldigt aktuell gäller Fastighetsfonder. Jag började att investera runt 2010 då jag blev klar med studier och började att arbeta. En pensionspar startade jag via en kapitalförsäkring. Jag hann spara i 49 månader innan de ändrade beskattningsreglerna infördes vilket medförde sämre förutsättningar och detta sparande upphörde. Dessa 49.000 kr är idag ca 270.000 kr. Väldigt bra utveckling, och min tes är att en stor andel LF fastighetsfond används då det varit gynsamma räntelägen för fastigheter. När räntan senare gått upp har fonden dykigt och likaså värden på fastigheter. Nu när samtalen i media osv handlar om tro och förväntningar på räntesänkningar har jag valt att investera i LF fastighetsfond igen. Eftersom jag själv som inte är en haj i ämnnet tycker mig se ett samband så vore det spännande att höra vad andra mer kunniga personer tänker om ämnet.:blush:

Är det rätt att investera i fastighetsfonder i denna tid när förväntan på räntesänkningar är stor?

Inte mycket i livet är helt svart eller vitt. Det borde ju gälla även resonemanget: antingen investera i en global aktieindexond eller så löper du en för hög risk, alltid. Jag förstår att avgiften är hög på nämnd fastighetsfond men om man planerar att ha denna en kortare period om ca 1-2 år så är ju inte det en avgörande faktor om den tenderar att ha en högre volatilitet än global indexfond.

Tankar?

Mvh/Robin

1 gillning

Är ju fritt fram att köra fastighetsfonder om du tror på det. Men jag hade klassat det spekulation och därmed sett dessa pengar som del av lekportfölj (max 10-20% av investerat kapital).

2 gillningar

Samma här. Spekulationshink.