Hej
Tycker att forumet verkligen exploderat och blommat ut sen nya designen kom. KUL!
Tycker också vi fått flera givande diskussioner om investeringar, fonder, bostad, belåning etc.
Jag är ingen datahacker så jag bröt inte ut nån tråd här. Men ni kan se det som en fortsättning.
Vad är er åsikt om LF fastighetsfond A?
Jag tänker bland annat så är det ju ett sätt att investera i fastigheter men utan att behöva låna, förvalta eller liknande. Själv hade jag för några år sedan ett månadssparande i denna fond (innan jag var så påläst) och tänkte att då jag inte äger min bostad så kommer jag på så vis in på “bostadsmarknaden.” När jag sedan blev mer indexkramare och köpt eget boende så slutade jag spara i fonden men sålde heller inte av, och avkastningen har ju varit fin i snitt de senaste åren.
Hur skulle ni nu tänka?
Behålla? Sälja? Ta upp månadssparande?
Då jag nu har lån på boendet så känns som att man redan är så exponerad mot fastighetsbranschen. ör ju tilläggas att bortsett från denna fond samt Spiltan af Investmentbolag så har jag i stort bara indexfonder.
Om man vill ha exponering mot fastighetsbolag så är det absolut en väldigt bra fond, kanske passar bra som en liten del i din fondportfölj och blir en lite mer branschinriktad del av portföljen, eventuellt till lekhinken om du kör ”Fyra-Hinkar-Strategin”?
Hade du velat köpa andelar i fonden nu så är det bara att fortsätta månadsspara, men känner du själv att du inte vill köpa fler andelar just nu i fonden så ser jag ingen anledning att du ska äga något alls där?
Har tänkt i dessa banor.
Känns som högrisk men samtidigt alltid avkastat bra tycker jag. Där i ligger dilemmat.
Sälja och köra index eller behålla och hoppas på fortsatt bra avkastning.
Innan bestämde jag att inte sälja men inte heller öka. Utan vikta upp med indexsparande… Men nu när man köpt boende så vill man ju evaluera detta.
Utmärkt, sälj av så att du får tillbaka det egna satsade kapitalet och låt resten löpa ”för evigt” (helt enkelt tills du behöver pengarna).
Minns inte exakt var jag stötte på konceptet första gången, men tror det var David Morgan som kallar det för en ”free trade”. Man satsar en summa man utan problem har råd att förlora (låt säga 10k) i något som man vill ta en chansning på, ex Bitcoin eller Tesla, sedan om innehavet går upp 50% eller 100% drar man tillbaka sina ursprungliga marker från spelbordet och låter resten löpa. Detta gör att man mentalt kan se innehavet som ”gratisaktier”, vilket hjälper en att hålla dem även om de blir en 10 bagger. Väldigt få klarar av att fortsätta hålla ett innehav när det gått upp 10x trots att det potentiellt kan bli 100x, de säljer av och tar hem vinsten.