Fasträntekonto och effektiv ränta

Hej Forumet!

CSN beskedet kom idag och jag ska officiellt örja ta CSN lån. Planen är att då jag klarar av att endast leva på bidrag så ska jag inte vidröra lånepengarna för att sedan använda pengarna till att köpa bostad efter studierna. Därför tänker jag starta ett fasträntekonto på min bank (Swedbank) med bindingstid på 1 år. Nu är det här första gången jag skaffar fasträntekonto så jag har några frågetecken.

För det första så nämner Swedbank att jag får 3.95% ränta med ett årsbindngstid med en “effektiv ränta 360/360” på 4.02%. Jag har ingen aning om vad en effektiv ränta är! :sweat_smile: Skulle någon kunna förklara detta för mig?

Sen skulle jag även vilja ha eran feedback om min plan att sätta alla mina CSN lånepengar i ett fasträntekonto. Låter det som en bra idé? Anledningen varför jag inte investerar i en global indexfond är för att jag har bara 4 år kvar av studierna, så det känns lite för risky.

Så här skriver Konsumenternas Så räknas räntan på sparkonton | Konsumenternas

Låter som en bra idé!
Alternativt att lägga 10-20% i en indexfond.

Effektiv ränta anges för att kunna jämföra olika erbjudande som skiljer sig i hur ränteintäkter betalas ut.

Om du har en nominell ränta på 4.05% och sätter in 10000kr på ett konto räntan betalas ut på kontot årligen, betyder det att du efter 1 år har 10405kr på kontot, och din effektiva ränta är därför samma som nominella dvs 4.05%

Om du däremot har ett konto där ränteutbetalning sker efter 6 månader, så betyder det att den ränta som betalas ut efter 6 månader kommer kunna förräntas också. Efter 6 månader har du (1+0.0405/2) * 10000kr vilket är 10202.5kr. Dessa fortsätter nu förräntas under 6 månader så efter ett år har du (1+0.0405/2) ^2 * 10000 vilket är 10409kr, dvs du har fått 409kr i ränta och man säger att den effektiva räntan är 4.09%.

Vet inte varifrån jag fick siffran 4.05% i räknteexemplet… Nåväl, dina siffror motsvarar ett konto med nominell ränta på 3.95% och månadsutbetalning, dvs efter 1 år har du (1+0.0395/12)^12 * 10000