Investera CSN-lån i räntefonder vs. sparkonto vs. indexfond?

Hej,

Jag är en 23-årig student som just nu har drygt 100.000 kr i CSN-lån som jag sparat för att i framtiden använda som kontantinsats/bostadslån. Jag har hittills investerat CSN-lånet i sparkonton hos SBAB och erhållit ränta på drygt 2.3% (bindningstid 3-6 månader), och känt mig relativt nöjd med den avkastningen. Dock, med anledning av den kraftiga räntehöjningen för CSN-lån nästa år (upp till 2,6%, SIC!!!), behöver jag högre avkastning för att “skydda” pengarna från räntan.

Jag undrar om räntefonder är ett bättre alternativ än sparkonton, då avkastningen verkar någorlunda högre samt att det beskattas mer förmångligt än ett sparkonto (ISK schablonbeskattning vs. 30% skatt på sparkonto). Ett exempel är Avanza Ränta Kort.

Ett annat alternativ är att investera inom globala indexfonder med en sparhorisont på 3-4 år. Ska man kanske gå in med en klumpsumma på 50.000kr i Avanza Global, eller sprida ut det över tid?

Jag är tacksam för er åsikter och hoppas få vägledning av någon mer kunnig inom detta.

1 gillning

Läser du till något som kan förväntas ge en god lön? Jag tycker svaret på den frågan är viktig. Om så är fallet så kommer inte 100k vara en monumentalt hög summa pengar något år in i karriären, så om börsen har åkt på en nit handlar det om några månaders investeringar för att vara tillbaka. Du är ung och kan ta risk (om inte livet står och faller med att en kontantinsats ska vara banken tillhanda om exakt 4 år)

1 gillning

Var har du hittat siffran om ränta för 2026? Senaste prognosen jag såg var att räntan för 2026 skulle landa på 2,114% för att sedan gå ner till 1,98 % 2027 och 1,90 % 2028.

Sen är ju dessa siffror exkl avdrag vilket gör att jämförelse med bolån så ligger 2026 = 3,02 % och 2027 = 2,83 % och 2028 = 2,71 %