Investera CSN-lån i räntefonder vs. sparkonto vs. indexfond?

Hej,

Jag är en 23-årig student som just nu har drygt 100.000 kr i CSN-lån som jag sparat för att i framtiden använda som kontantinsats/bostadslån. Jag har hittills investerat CSN-lånet i sparkonton hos SBAB och erhållit ränta på drygt 2.3% (bindningstid 3-6 månader), och känt mig relativt nöjd med den avkastningen. Dock, med anledning av den kraftiga räntehöjningen för CSN-lån nästa år (upp till 2,6%, SIC!!!), behöver jag högre avkastning för att “skydda” pengarna från räntan.

Jag undrar om räntefonder är ett bättre alternativ än sparkonton, då avkastningen verkar någorlunda högre samt att det beskattas mer förmångligt än ett sparkonto (ISK schablonbeskattning vs. 30% skatt på sparkonto). Ett exempel är Avanza Ränta Kort.

Ett annat alternativ är att investera inom globala indexfonder med en sparhorisont på 3-4 år. Ska man kanske gå in med en klumpsumma på 50.000kr i Avanza Global, eller sprida ut det över tid?

Jag är tacksam för er åsikter och hoppas få vägledning av någon mer kunnig inom detta.

1 gillning

Läser du till något som kan förväntas ge en god lön? Jag tycker svaret på den frågan är viktig. Om så är fallet så kommer inte 100k vara en monumentalt hög summa pengar något år in i karriären, så om börsen har åkt på en nit handlar det om några månaders investeringar för att vara tillbaka. Du är ung och kan ta risk (om inte livet står och faller med att en kontantinsats ska vara banken tillhanda om exakt 4 år)

1 gillning

Var har du hittat siffran om ränta för 2026? Senaste prognosen jag såg var att räntan för 2026 skulle landa på 2,114% för att sedan gå ner till 1,98 % 2027 och 1,90 % 2028.

Sen är ju dessa siffror exkl avdrag vilket gör att jämförelse med bolån så ligger 2026 = 3,02 % och 2027 = 2,83 % och 2028 = 2,71 %

CSN är inte riktigt lika bra som det var tidigare då det tillkommit en uppräkning på 0,42% för att täcka kreditförlusterna. Jämför du däremot CSN med risken att behöva ta ett topplån, handpenningslån mm så är räntan mycket åtråvärd.

Jag körde allt mot globalfond under tiden jag pluggade, räntan på den tiden var ungefär detsamma som idag. Tidigare år har det varit för billigt. Men risken med globalfond får ställas mot risken att du måste vänta något år extra innan du kan köpa din första bostad. Men hyra är inget konstigt om du inte kräver att bo innanför tullarna i stockholm

1 gillning

Jag hade kört typ:

Lannebo räntefond kort ca 75 000
Lannebo räntefond high yield ca 25 000

För att få en ränta på typ 2,6 % efter skatt på 30% och till ganska låg risk.

1 gillning

Tack för ditt svar. Jag pluggar till läkare, så förväntar mig ändå en okej lön om några år. Jag valde att sätta in hälften av pengar på Avanza Global med en sparhorisont på ungefär 3 år, och andra halvan av pengarna i Sparkonto hos Hoistspar med 2,9% bundet 6månader.

Tack för ditt svar. Beskattas räntefonder på samma sätt som sparkonton, alltså 30% (även om de köps via ett ISK)? Jag valde till slut att sätta in 50k i Avanza Global och 50k i ett Sparkonto hos Hoistspar med 2,9% i ränta.

Tack för ditt svar. Utgår man från denna artikel (CSN-räntan höjs kraftigt – så påverkas du och vad du bör göra - Dagens PS) kan CSN-räntan landa på 2,4% år 2026, men det är ju såklart en prognos. Till slut beslutade jag mig att sätta in 50k på Avanza Global och 50k på ett sparkonto hos HoistSpar med en ränta på 2,9%.

Att räntorna kommer gå upp till nästa år, är nog alla överens om. Men skulle vara intressant var de fick sin prognos ifrån. De spekulerade i 2,40 i december 2024. Nedan länk är från CSN budgetunderlag. På sidan 22 (så du inte behöver läsa allt) har du CSNs egen prognos. Prognosen är exkl ränteavdraget på 30 % och exkl påslaget på 0,42 procentenheter. Så tar du upplåningsräntan x 0,7 + 0,42% så får du deras egen prognos.

1 gillning

Lannebo sustainable corporate bond fund är också ett bra alternativ om man gillar Lannebo!

Ang Lannebo sustainable som jag nämnde, ett alternativ för TS skulle ju också kunna vara att lägga allt i den fonden istället för kortränta+HY. Sustainable innehåller både HY och IG (och jag har blivit omåttligt förtjust i den fonden :crazy_face: ). Så skulle gärna höra dina tankar om det som alternativ?

1 gillning

Nej, på ISK beskattas räntefonderna löpande genom schablonskatt (oavsett om de går plus eller minus) till skillnad mot sparkonto där räntan du får beskattas med 30 %.

1 gillning