FEDs räntebesked (eller det uteblivna..)

Vad finns det för tankar kring vad Powell presenterade ikväll?

Hur tolkar ni att tapering i mitten av 2022 ”may be appropriate” och vad tror ni det får för påverkan närmast året? Tror ni det kommer hända?

I övrigt är det intressant att det finns mängder med biltrådar på forumet men ingen tråd (vad jag hittat) om detta…

#endthefed

Om jag har förstått det rätt avslutas QE under 2022, men ingen räntehöjning i sikte.
De slutar hälla bensin på brasan men inleder inget släckningsarbete ännu.

Jag känner till vad svenska riksbanken har för uppdrag (inflationsmålet, garantera tillgång på betalmedel, stabilitet i det finansiella systemet), hur ser amerikanska motsvarighetens uppdrag ut?

Det beror nog på vem du frågar… Vissa skulle säga dom sakerna som du lyfter fram, andra skulle säga att dom vill få total kontroll över alla transaktioner genom ett fed-coin… Det handlar nog mest om vilken syn och förtroende man har för fed, dess elitiska kompisar och den amerikanska regeringen…

Det kan läsas här: Federal Reserve Board - About the Fed

Kort och gott så är en intressant dimension av FED att den uttryckligen eftersträvar hög sysselsättning, vilket svensk riksbank är likgiltig inför.

2 gillningar

Intressant. Ja stora FED i USA verkar ha väldigt många fler ansvar än Riksbanken i Sverige.
Riksbanken+Finans Inspektionen+Konsument Verket+Sysselsättning. Typ så :slight_smile: