Varför höjde man inte räntan tidigare?

Höja räntan lite när den börja sticka iväg istället för att tok höja nu?
vi hade 4% inflation reda för 12 månader sedan. iaf USA.
Hoppas man att det löser sig själv?

Hallå!

Detta avsnittet av Ekonomibyrån så behandlas din fråga delvis

Ha de fint!

2 gillningar

Perfekt! ska genast titta.

1 gillning

Läs FEDs “Statements” från den tiden så ser du varför man inte höjde räntan för 12 månader sedan (kombination av osäkerhet vad gäller Covid, FEDs dubbla mandat om “full employment”, prognos att inflation härleds till tillfälliga störningar, inflationen legat under 2% länge så att den ligger lite över ett tag är inga problem osv). Vad gäller Riksbanken så är deras uppgift att upprätthålla ett fast penningvärde i Sverige och inte i USA.

3 gillningar

Största missen av fed för ett år sen va väl deras åsikt om att inflationen var transitory, vilket dom nu erkänt att de hade fel… Fed är dock inte kända för att ha rätt så det ska bli kul och se om dom lyckas med sin soft landing, jag är villig att betta emot dom dock…

Men, lyssnade på ‎Macro Voices: MacroVoices #323 David Rosenberg: The Fed Put Has Expired i Apple Podcasts och David Rosenberg idag, jag blev nästan chockad av hur säker han va på att fed verkligen kommer fight the inflation med höga räntor - det tror inte jag! Jag tror dom kommer vika ner sig när marknaden inte klarar höjningarna och så börjar vi om med nya QE paket eller uteblivna räntehöjningar (eller i värsta fall både och)… Tankar?

Frågan är hur det hade sett ut om Ryssland inte anföll Ukraina och omikron inte stängde ned halva Kina? Februari-Mars står för en substantiell andel av nuvarande CPI. För 1 år sedan var ju också jämförelsepunkten för CPI precis efter Covid blev en pandemi vilket snarare triggade deflation (dvs på lite längre sikt än senaste 12 månaderna låg inflationen fortfarande “okej” till).

Tvivlar starkt på att “soft landing” kommer hända. Beror på om CPI fortsätter minska som det gjorde nu senast, då kanske man kan göra sina lite mer “blygsamma” ökningar så att det inte blir för jobbigt. Annars verkar marknaden tro att man måste bli ännu mer hökaktig (dvs 0.75% sänkning nästa gång som marknaden tror är mest sannolikt).

Jag tror att man kommer fortsätta öka ett par gånger till, men om CPI börjar vika sig mer tror jag ökningstakten bromsar av. Tror vi kommer vara på cirka 2% i höst, efter det får vi se var CPI ligger.

1 gillning

För att räntan är politisk. Alla centralbanker har politisk press på sig att hålla låga räntor så att ekonomin dopas och ser bra ut.

Definiera “ser bra ut”? Är det skiljt från “är bra”?

Var har du sett att marknaden prisar in 75 baspunkter? Har du några bra tips på sån info?
Powell va ganska tydlig med att dom inte ens hade någon tanke på att diskutera 75 punkter vid FOMC presskonferensen (vilket iofs är ett tag sen) och även https://www.cmegroup.com/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html har två 50 punkters höjning som mest sannolikt för både juni och juli mötena just nu… Man kan dock se att sannolikheten för 75 baspunkters höjning ser ut att öka…

Börsindex pumpas upp vilket ser mycket bättre ut än tvärtom. Det ger intrycket att landets ekonomi är i toppskick. Elementärt.

Konstigt, tittade på denna som påstår sig baseras på CME också:

:thinking: Personligen känns 0.5 som troligast just nu mer rimligt så jag lutar åt att den du hänvisar till är bättre. Även om jag kan tänka mig att 0.75 inte är så pass osannolikt som Powell gjorde gällande.

Hmm, skumt… Jag hör fler och fler tro att FED inte kommer gå in och hjälpa marknaden denna gång utan gå hårt in (dvs köra 75 bp höjning) men samtidigt verkar det inte så troligt med tanke på den senaste appointmenten av Lisa Cook (fed bank of Chicago) som är mer åt det duvaktiga hållet, vilket inte är så konstigt när demokraterna tillsätter dom…

Om vi utgår från de mest sannolika utfallen på cme, så tror jag marknaden kommer krascha någonstans i oktober…