Hej! Tacksam input på mitt/vårt upplägg Vi är intresserade av investering men hittills har de senaste åren gått åt att skapa en buffert och målspara till bostad och har precis gått i mål där!
Har universitetsutbildning, fast anställning med lön på 51 000 kr/mån brutto. Mitt yrke är inte konjunkturkänsligt och skulle ha lätt att skaffa nytt arbete. Min sambo har också fast anställning och har en inkomst på 43 000 kr/mån. Vi har delad ekonomi, nästintill gemensam. Vi är båda med i a-kassan och facket med inkomstförsäkring.
Vi ska gifta oss nästa år så mycket sparande går dit. Vi planerar även barn om ca 1-2 år men har inga barn idag.
Vi har nyligen köpt ett bostadsrättsradhus (5,7 m). Belånade till 85%. Planerar inte att flytta igen de närmaste 8-10 åren.
1. Buffert
Mål 150 000 kr (just nu 75 k)
Sparkonto med ränta med insättningsgaranti.
Tankar: räknat att våra utgifter varje månad är ca 50 k tillsammans exkl sparande, så räknar det till 3 månadsutgifter.
2. Mellanriskhinken
Mål 200 000 kr ”fritt” Lysa eller Opti med lägre risk, typ 40/60. Eller bara sparkonto med ränta beroende på om vi bestämmer oss för att spara till att göra en större amortering efter tatt ha sparat klart bufferten ovan.
Tankar: har ca 850 k bundet i bostaden så med 200 k fritt blir det ca x7 bufferten. Tanken är att antingen ha detta för att kunna göra extraamortering eller för att kunna fylla på buffert eller köra extra investeringar när det är köpläge.
3. Passiva hinken
Mål oändligt (just nu bara 35k) Avanza breda indexfonder med låg avgift och investmentbolag
Tankar: började spara i passiva hinken för ca 2 år sedan när jag tog examen, började med 1k och utökade till 2k detta år. Målet är att utöka till 3k nästa år samtidigt som jag jobbar hårt med bufferthinken och målsparande (bröllop).
Det låter genomtänkt tycker jag. Det är goda ekonomiska förutsättningar. Njut av er livsresa tillsammans!
(Lite tråkig feedback kanske, men ibland lägger vi alla för mycket tid på att optimera fonder hit och dit och procentsatser, det viktiga verkar ni redan ha koll på…)
Jag tycker det ser bra ut, enda tanken som jag reagerar lite frågande om är om ni inte har möjlighet att spara en högre summa varje månad. 50k i utgifter känns iaf för mig onödigt stora.
Men jag vet ju inte så förutom det verkar allt bra
Tack för input! Vi har ganska höga boendekostnader i vår nyköpta bostad men har resonerat så att vi köpt vårt drömboende där vi kan bo lång tid framöver. Vi har en billig bil som knappt kostar något när vi väl använder den och för det mesta cyklar vi eller åker kollektivt.
Våra totala fasta kostnader brf-avgift, amortering, ränta, el, vatten, försäkringar, mobil, a-kassa, facket och bredband landar på ca 36k. Mat - och hygienkostnader 4k för två vuxna. Så ja, lite höga fasta kostnader kanske
Därför är också målet att efter att bufferten är safe - lägga krut på att spara pengar för att amortera och få ned boendekostnaderna. Räntorna är inte kul nu men samtidigt värt för att få bo så bra som vi gör, resonerar vi
Just nu har vi inte bott här så länge men det stämmer att det blir rätt mkt pengar per månad som amorteras (ca 8k). Men räknar ju det vi har i boendet i mellanriskhinken (nästan 900 k). Jag tänker att om man sparar upp sen i mellanriskhinken för att göra större amorteringar så blir ju mer ”bundet” i mellanriskhinken istället för fritt.