Gällande BF är det den långa räntedelen som nog inte kommer se ut som och bete sig som teorin bakom portföljen säger, om jag har förstått den rätt. Många vill nog ha statsobligationer med lång löptid där. Investerarfysikern har valt en medelväg med Amf lång. Man får väga risk för räntehöjningar, eventuella valutarisker och bromsklossar i goda tider mot skyddet man får vid skakiga perioder bland annat.
Tack för svar Mathias! Det är inte lätt med räntefonder i portföljen när läget är som i dag.
AMF Lång är en medelväg ja. Kollade in Jans långa räntor i RT portföljen och tyckte de var dyra, men kanske bästa möjlighet?..så får man hoppas de ger något skydd när det väl behövs…
Du verkar inte ha några långa räntor, vilket innebär att du egentligen inte har någon GB-portfölj. Du kommer således inte få den effekt i det tillgångsslaget under de ekonomiska förhållanden som får långa räntefonder (här tänker jag främst på långa US Treasury) att stiga och aktiefonder att sjunka. Dina sparkonton är så klart värdebevarande så länge inflationen är låg, men de lyckas inte balansera så som GB är tänkt.
Jag valde så för jag tyckte at sparkonton gav en mera säker hamn en att lägga det i korta och långa räntor just nu. Jag håller med i att da blir det inte en renodlat GB portfölj. Har kollat på långa räntor i RT portföljen till Jan och på AMF Lång/ AMF Mix, even om de två sista inte är långa räntor på samma sätt som RT portföljen. Tänkte ha portföljen som min mellanrisk hink.
Har ni förslag på annan typ av mellanrisk portfölj på Avanza som inte är 60/40 (för hög risk tycker jag) så är jag tacksam för inspel på det.
Amf räntefond lång kommer inte heller få den effekten. Du kan ju se hur det gick för den under coronaraset.
Att ha det som du listat är inte heller fel så länge du är nöjd med det och är bekväm med potentiell utveckling kontra risk.
Att backtesta tillgångsslag för att få mer inblick hur de fungerat i tidigare ekonomiskt klimat är ganska bra för att se potentiell risk/avkastning, även om det inte finns garantier för framtida ekonomiska klimat.
Tänk på pengar du har behov av på kort sikt inte ska vara på börsen. Börsen är högt värderad och det lurar många risker runt hörnet.
Du har helt rätt, tänker jag avvaktar med GB tills jag kan gå in med större summa 100-200k och köpa de långa räntor från RT portföljen, blir nog bättre ift guld köpet också (växel/courtage) med större summa.