Skapa en enkel & fungerande GB i Avanza?

Hej.
Har intresse av att starta upp en enkel Golden Butterfly på Avanza. Undrar nu med hjälp av er om man kan bygga ihop detta utifrån Avanzas fondurval som exempelvis AMF:s fonder? Tänker om man skulle kunna bygga med AMF Global, AMF Sverige + eventuellt småbolag. För räntorna vad tror ni AMF Räntefond Mix, eller ska man också ta in AMF kort & AMF lång? Problem känner jag är att hitta i guld och råvaror. Finns det en “enkel” fond för detta ben? Hur hanterar man valutan? Också något som är märkbart i dessa tider.

Vad tror ni även om att addera en liten del hedgefonder såsom Lynx, etc?

Känner att Lysa har tappat en del inom deras ränteben eftersom de helt undviker råvaror + guld och efter denna vår & sommar känns det lite. Finns klart vägen med Opti som inkluderar dessa. Har fått tips att starta via Frejvid men känner att man skulle vilja samla allt på Avanza om det går.

Ta en titt på denna tråden:

Superbra tråd och väldigt mycket matnyttigt! Det handlar inte exakt om en GB-portfölj men mycket är samma när det gäller t.ex val av fonder, ETF:er, etc.

Dessutom lärde jag mig mycket av alla kloka inlägg och kör en RayBan (som den heter tror jag) själv nu med en del av mitt innehav som en test. Kommer nog tömma mitt Lysa-konto för att lägga in det i RayBan.

1 gillning

Ja, tråden är extremt omfattande. Det är lite därför jag skapade inlägget - tänkte om man på något enkelt vis kan skapa något snarlikt och smidigt att ombalansera. Intressant, vad innebär Rayban?

Egentligen en variant på de kända allvädersportföljerna men lite twist. T.ex så finns det realobligationer och volatilitet samt trend med som inte finns i de andra varianterna. Det är väl lite vad GB också innehåller tror jag.

Kan erkänna att jag inte riktigt hänger med på alla diskussioner men det mer grundläggande saker låter logiskt.

Hade tidigare en GB på Avanza.

20% Storebrand Global
20% AMF Aktiefond Småbolag
40% AMF Räntefond Mix
20% Xetra Gold

Min tes var att 20% korta räntor + 20% långa räntor = 40% medellånga. Inte helt hundra om det går att tänka så. :slight_smile:

1 gillning

Tack. Du säger att du tidigare hade, har du övergett den och gått över till något annat?

Jag tror det bästa är att köpa en guld-etf. Kolla Rikatillsammans portföljen för förslag.

AuAg Precious Green är annars en fond med 50 % guld och en hel del exponering mot Australien, en marknad som annars är svår att nå.
Men det är en förvaltad fond som inte är billig som en indexfond.

Räntefonder kommer stiga när vi får lågkonjunktur och det blir svårt att hålla inflationen över 2%, tvärt emot läget nu.
Kronan har försvagats mycket och dollarn står på toppnivåer så det kanske inte är läge att köpa USD ränta. Men annars är en viss hedge i USD bra att ha i portföljen, generellt sett.
Ja, gör det enkelt med räntefonderna, köp ex från AMF eller Spiltan.

Tack för svaret. Och som du nämner, intresset för denna placeringsform kommer ju gärna när nedstället har kommit. Som nu kanske man sitter med teknikfonder, investmentbolag och fastigheter och det känns lite tråkigt att sälja av detta nu för att parkera i en GB. Nu i efterhand skulle man klart gjort detta tidigare :slight_smile:

Yes. Ändrade min strategi rätt radikalt 2020 när centralbankerna började devalvera all fiat.

1 gillning

Personligen tycker jag inte om Golden Butterfly. Jag anser att det är den sämst balanserade allvädersportföljen, av flera skäl som jag förklarar i första inlägget i min tråd. Den presterar dock väldigt bra i backtests eftersom vi haft fallande räntor sedan 80-talet, men om 70-talets utdragna stagflation skulle upprepa sig (vilket inte ter sig helt osannolikt idag) kommer den underprestera rejält.

En maximalt förenklad variant av min avancerade allvädersportfölj (som inkluderar volatilitet och trend) skulle kunna se ut såhär:

Nästa steg är att byta ut 4%-enheter av respektive räntefond mot företagsobligationer resp. råvaror, för att få en lite mer offensiv tilt. Därefter förlänga löptiden på räntorna.

5 gillningar

Här är något som bl a testar både GB och PP från 1929 och framåt:

Tyvärr får vi det inte uppbrutet per decennium och datakällor saknas dessvärre, men finns väl någonstans kan man tro.

1 gillning

Tack för artikeln, den var intressant. Synd att den inte redovisade portföljernas utveckling år för år, precis som du skriver.

Satte mig istället själv och lekte med alphacubator, som du tipsat om tidigare, för att räkna på populära allvädersportföljers avkastning under 70-talet (1970-03-28 till 1980-03-28):

Portfölj Total avkastning Inflationsjusterad CAGR
100% aktier +79,8% -1,46%
60/40 +74,0% -1,80%
Ray Dalio’s All Weather +154% +2,27%
Golden Butterfly* +165% +2,70%
Permanent Portfolio +193% +3,80%

Snittinflation under perioden: 7,5%
*För GB har jag använt 40% totalt aktieindex istället för 20% + 20% small cap value, eftersom historik inte fanns, och för att jämförelsen med de andra portföljerna ska bli rättvis. Tillägg av värdeaktier hade sannolikt förbättrat siffrorna.

Vi ser att 100% aktier samt 60/40 gick back (inflationsjusterat) under denna 10-årsperiod. All Weather och Golden Butterfly gick inte back, men avkastningen var dålig. Harry Browne’s Permanent Portfolio presterade bäst, tack vare 25% guld + 25% korta räntor.

Jag kanske får omvärdera min åsikt angående Golden Butterfly - All Weather ter sig faktiskt prestera ännu sämre under extremt hög inflation, men skillnaden är marginell.

Mjo,

Men det är lite sådär att bara ta ett årtionde också. Som det skrevs om i artikeln som länkades tidigare kan det bli något dyrt att inte ta på sig risk också.

Just alphacubator har lång historik för ett par tillgångar också. Gå till delen med tillgångar och välj Asset class, men granska också returns årligen osv för vissa har stora glapp i datan.

Edit: btw – datan där finns per månad, skulle få att ladda ned allt och översätta till utveckling i SEK om man hittar kursen USD/SEK (månatligt). Finns dock inte så mycket innan 70-talet tyvärr.