Golden Butterfly + 100% Globalt index = SANT?

Sitter och klurar på en Buy & Forget-portfölj. Har kört GB ett tag och tilltalas också av enkelheten i en portfölj med 100% globalt index. Funderar på vad som händer om vi kombinerar likaviktade delar av dessa båda portföljer till kärleksbarnet:

70% globalt index
10% korta räntor*
10% långa räntor
10% guld

*Efter att ha tagit del av denna tråd så funderar jag också på att ersätta kortränta med realränta.

Utöver denna portfölj har jag redan en likvidbuffert på bankkonto.

Vad säger ni om upplägget?

1 gillning

Spännande tanke! För mig personligen blir dock tänkesättet motsägelsefullt. Om du vill ha enkelhet, varför inte 100% aktier eller 70/30 via Lysa? Om du vill vara mer avancerad och blanda in guld och realräntor, varför inte köra en riktig allvädersportfölj?

Ovan är backtest med portföljerna från 2001:
Blå linje = ditt förslag (70/10/10/10).
Gul linje = Golden Butterfly (40/20/20/20).
Röd linje = min grundportfölj (25/25/25/25).

I mina ögon ser jag ingen anledning att köra 70/10/10/10, när den riskjusterade avkastningen är så mycket bättre med de 2 senare portföljerna. Vi kan dessutom spekulera i att utvecklingen för portföljerna de närmaste 10 åren kommer likna de första 10 åren i grafen ovan (dvs att aktier kommer underprestera), eftersom värderingen på aktiemarknaden är ungefär lika hög nu som den var 2001 (sett till t.ex. Schiller P/E och Buffett ratio). Man kan inte använda värderingar för att förutspå aktiemarknaden på kort sikt som vi alla vet, men på lång sikt (10+ år) spelar de roll.

2 gillningar

Hur ska man tolka siffrorna?
Exempel på blå linjen. Startar på 10k och slutar på 35k. Men tabellen säger final balance på 56k.
Är det inflationen som är skillnaden?

intressant. Vad avspeglar de 3 * 25% förutom aktier? är det 25% guld, 25% statspapper (långa) samt sista som jag inte klurat ut? realråntor kanske?

Det är för att grafen är inflationsjusterad, medan siffrorna i tabellen inte är det.

1 gillning

25% aktier/långa statsobligationer/realränteobligationer/guld. Se min tråd om den “ultimata allvädersportföljen” för mer utförlig beskrivning.

1 gillning

Tack, riktigt bra resonemang! Låter som om kärleksbarnet inte fyller någon egentlig funktion om man tittar på senaste 20 åren. Hade varit intressant att se baktest på mer än 20 år men har förstått att PV inte har realränta för längre tidsperioder.

1 gillning