Hej.
Har sett flera trådar som handlar ofta om Golden Butterfly och liknande portföljteorier. Vissa trådar väldigt fördjupade och i en amatörs ögon väldigt komplicerade. Förstår själva principen med ombalansering och olika tillgångsslag som minskar volatiliteten. Men, undrar nu, om man är villig och betala någon procent för denna tjänst, är det någon som idag som vill värdebevara och få en viss utveckling som använder någon hedgefond som jobbar enligt detta? Min tanke är att man vill ju låta någon annan sköta om detta som är betydligt kunnigare än vad jag är. Kanske är som att svära i kyrkan i detta forumet men tänkte jag kastar in “bomben”
Jag skulle säga att om det vore ens i närheten av en golden butterfly så hade den inte haft den risken. Baserat på golden butterflys standardavvikelse kan man förvänta sig en risk kring 4. Global index brukar hamna kring 5. Vitsen är ju att vara en säker / defensiv allokering. Att då ha 6 låter på tok för riskabelt
Sedan tror jag inte alls att dinosaurien SEB kan leverera någon som helst värde till någon annan än möjligtvis ägarna, men det är min personliga åsikt…
Kanske slå (ytterligare) ett slag för Golden Butterfly här?
Hedgefonder har ett fritt sätt att investera i olika tillgångar, ofta eftersträvas att försöka följa trender på marknaden, och man ska inte förvänta sig att en sådan fond kommer att bete sig som t.ex en Golden butterfly eller andra typer av allvädersportföljer. Golden butterfly och andra allvädersportföljer placerar i tillgångar enligt en tänkt procentuell fördelning. Dessa tillgångar är tänkta att gå olika bra i olika typer av marknadsförhållanden. Vid behov, eller vid fasta tidpunkter, görs en ombalansering så att portföljen når den ursprungliga fördelningen. En stor skillnad mellan hedgefonder och klassiska allvädersportföljer (om jag förstått det rätt) borde vara att det i de förstnämnda sker mer eller mindre försök till marknadstajming, medan allvädersportföljer redan är förberedda för olika typer av marknadsförhållanden. Det borde också vara svårare att på förhand veta hur en hedgefond kommer att bete sig i olika marknadsklimat jämfört med en allvädersportfölj.
Som @Skogstokig nämnde, har @MattiasA90 flera portföljer med olika tillgångsslag med olika risknivåer på Frejvid. Ombalanseringar ska vara relativt enkla att göra där om jag minns rätt.
Det stämmer att jag har några olika portföljer på Frejvid som vem som helst kan läsa om och duplicera här:
Jag har ingen exakt kopia på klassisk allväders/gold en butterfly utan jag har gjort mina egna varianter.
Närmast kommer den här portföljen:
Kortfattat består den av följande tillgångar:
40% aktier
40% räntor
20% guld och råvaror.
Den längre beskrivningen ser ut som följer: 40% aktier
70% global
10% Sverige (50/50 stora/småbolag)
10% Tillväxtmarknader (50/50 stora/småbolag)
10% amerikanska småbolag 40% räntor
60% statsobligationer (blandad durationer, USA, Europa, tillväxtmarknader)
20% realräntor
20% företagsobligationer 20% guld och råvaror
75% guld
25% blandade råvaror
Ombalansering på Frejvid sker genom tre enkla knapptryck. Man behöver aldrig själv räkna fram innehaven. Finns en ombalanseringsknapp och sedan får man bara godkänna den
Som man ser så kommer även denna portföljen gå ner vissa dåliga år men inte lika mycket som en renodlad aktieportfölj. Vill man ha ännu mer skydd för nedgångar så kan man lägga till mer långa amerikanska statsobligationer. Finns också som tillval på Frejvid. Kanske byta företagsobligationerna mot långa amerikanska räntor.