Provprat: om vi fick designa en global indexfond som vi ville - hur skulle vi kravställa?

Här kommer ett hypotetiskt provprat - om vi i forumet fick designa en global indexfond precis som vi ville, hur skulle vi kravställa?

Jag vet att i den bästa av världar så vill vi ha 0 % avgift, men det går bort direkt eftersom det inte är realistiskt. Vad skulle vi tycka var tillräckligt bra, vilken exponering skulle vi vilja ha, antal bolag, fördelning, inriktning m.m.

Det är väldigt mycket en hypotetisk diskussion, men ändå inte så långt borta att sannolikheten är noll för att det skulle hända (läs: jag har blivit uppvaktad av någon som tycker det är tillräckligt intressant för att ha diskussion med mig / oss).

11 gillningar

Det skulle se exakt likadant ut som Ap7 aktiefond lika bred + 15% gratis belöning i fonden med max 0,15% i total avg. Då skulle man även kunna välja Ap7 Såfan :ok_hand::nerd_face::v:

5 gillningar

Kan du utveckla denna? :wink:

1 gillning

Inte mer en 30% i ett land, utesluter olönsamma bolag och utesluter tillväxtmarknader samt länder med euro som valuta :slightly_smiling_face:

Jag blir alltid nyfiken på backstoryn till en sådanhär kommentar. Verkar spegla en väldigt specifik tro på marknaden. :thinking::joy:

Exakt samma innehav som Ap7 aktiefond med 15% hävstång. Det får kosta 0,15% i total avg för min skull :partying_face::partying_face: . Eller i värsta fall utan hävstång och likt Spp aktiefond Global med samma låga avg 0,15% :wink::person_tipping_hand: . Svårare än så är det inte eller hur @janbolmeson ?

3 gillningar

För att sammanfatta kort.
Tror inte kineserna kommer vilja vara med och spela västvärlden spel, varför inte skapa sitt eget med egna regler som västvärlden får vara med på istället.

Max 30% i ett land är för jag ser inte varför inte det som hände med ryska börsen skulle kunna hända med ex: USA.

Euro tror jag kommer fallera när tyskarna och fransmännen inte har nån lust att bära typ greklands skulder längre.

Men jag väldigt mycket spekulation och inte direkt baserat på forskning :sweat_smile:

2 gillningar

Haha. Nej, faktiskt inte. :joy:

1 gillning

Det är investerarna som har skapat marknadsviktad global indexfond :wink:. Det är inget man tror på eller inte tror på :partying_face::heart_eyes::joy::person_tipping_hand: . Den dag när Usa börsen stänger blir det inte många börs kvar i världen som kommer hålla öppet :wink::v:

2 gillningar

Alla, verkligen alla, aktier.

Viktad efter värde så varje företag har lika stort värde (så om 1 Apple då blir det en triljon Storskogen :joy:).

Man håller nere på övervärderade och ökar på lågt, samt går verkligen hela marknaden :blush:

1 gillning

Precis när jag tänkte vikta om lite till Nordnet indexfond Sverige för att den är en riktig bra gratis indexfond kommer du med en sådan ide med gratis global indexfond. Tackar för det @janbolmeson :partying_face::partying_face::partying_face: . Är du sugen på att starta en sådan med dina rika polare istället för att ni jagar rena aktier och bränna sig på de :thinking: ?? Då får du räkna in mig All in 100% i den :clap::+1::heart_eyes:.
Hur ska jag göra nu vågar jag ställa om månadssparandet till Nordnet Sverige indexfond på väntan till något billigare globalt :person_tipping_hand: ? Men vågar inte avvika i från global index :relaxed: !

2 gillningar

Jag kan inte tänka mig någon bättre ambassadör eller tecken på att man lyckats om du @Jacke77 väljer den. Tänk så mycket gratisreklam den kommer få. :wink:

11 gillningar

Jag kommer vara inne i alla bloggar och plingar in @smaspararguiden då blir den rek direkt på deras fond rek :heart_eyes: ! Ska du ha en sådan erbjudande med 6 mån gratis avg bara för mig snälla @janbolmeson 🥹 ? Jag lovar behålla fonden långt :innocent:

1 gillning

Inget revolutionerande här, så brett som möjligt så billigt som möjligt skulle vara tillräckligt bra :blush:
(Dvs billigare än om man sätter ihop den själv)

The MSCI ACWI Investable Market Index (IMI) captures large, mid and small cap representation across 23 Developed Markets
(DM) and 24 Emerging Markets (EM) countries*. With 9,189 constituents, the index is comprehensive, covering approximately
99% of the global equity investment opportunity set

8 gillningar

Ping @smaspararguiden om du och Patrick fick önska, vad skulle ni trycka på?

3 gillningar

Har du något på gång din gamle rev @janbolmeson :thinking::person_tipping_hand::joy: ? Nu är jag jätte nyfiken 🥹 !

Även jag är ett stort fan av AP7 och något liknade den produkten hade ju varit kanon!

En bred och marknadsviktad fond utan esg och utan exkluderingar. Gärna med 15-25% hävstång och en likadan fond utan hävstång som man kan gå över till när tidshorisonten blir kortare.

Ska såklart vara med tillväxtmarknader och frontier markets samt småbolagen i korrekt marknadsvikt.

5 gillningar

Lysa 100% aktier med 0.15 lägre avgift och ta bort homebias ekker minska till 5% från 20%. De som vill ha ytterligare homebias kan köpa på sig separat.

1 gillning

AP7 kan väl knappast kvalificera som en global indexfond?

Från https://www.ap7.se/app/uploads/2017/04/Fondbestämmelser-AP7-Aktiefond-31-mars-2017.pdf

Fonden är en global aktiefond med hög risknivå.

Jag har antagit att de flesta som väljer globala indexfonder väljer dessa för att man INTE vill ha en hög risknivå.

Vid förvaltning av Fonden får s.k. äkta blankning förekomma.

Sådant brukar väl inte heller gillas med tanke på diskussionerna runt Gamestop.

Vad är din definition på olönsamt bolag?