Försiktiga portföljen 2023?

Jag funderar lite på en försiktig portfölj. Här på RT har det tidigare funnits en variant med 20 % aktier och 80 % räntor, men den verkade försvinna i 2022 års uppdatering. I Avanzas portföljgenerator finns en försiktig variant med 20 % aktier (hälften global, hälften Sverige), 20 % obligationer och 60 % korta räntor.

Jag tänker att det nu med högre räntor borde finnas förutsättningar för en försiktig portfölj. Men frågan är hur fördelningen ska se ut och på vilket konto en sådan portfölj ska placeras. Med högre ISK-skatt känns kanske vanlig fonddepå som ett alternativ.

Så här tänker jag:

60 % korta svenska räntor, exempelvis Storebrand Kortränta
20 % lågbetaaktier/utdelningsaktier, exempelvis Storebrand Global Low Volatility
10 % guld, exempelvis Xetra-Gold ETC
10 % obligationer, exempelvis Storebrand Obligation

Vad har ni för tankar kring det?

Själv föredrar jag sparkonto med ränta som försiktig portfölj. Men om jag skulle köra en försiktig portfölj med andra tillgångsklasser skulle jag köra 60 % sparkonto och 40 % permanent portfolio/RT-portföljen rent spontant.

Dvs. något såhär:

70 % sparkonto
10 % Aktier
10 % långa statsobligationer
10 % guld

Jag skulle skippat korta räntefonder oavsett ränteläge. Om man ändå ska krångla till det o lägga det utanför ISK kan man lika gärna lägga det på sparkonto hos någon nischbank med relativt hög ränta.

Anledningen att jag dissar korta räntefonder är bland annat efter min jämförelse mellan sparkonto och korta räntefonder i nedanstående inlägg. Kort historik (16 år) men sparkonto “avkastar” nästan det dubbla under perioden i jämförelse med kort räntefond. Det får i alla fall mig att hålla mig borta från det.

3 gillningar

Min egna försiktiga portfölj ser grovt ut såhär som följer:
10% aktier (liknande basportföljen)
10% guld och lite blandade råvaror
80% räntor (främst statsobligationer och realräntor samt en gnutta företagsobligationer)

2 gillningar

Jag väntade på ditt inlägg!

1 gillning

vilket mix använder du för tillfället (alltså vilka specifika val har du gjort)?

Att investera så mycket i SEK låter inte så försiktigt. Bara det senaste året har den väl tappat drygt 20% (13% mot USD och så USD-inflationen ovanpå det).

Här kan du ser mer exakt vilka fonder jag använder.

Det är ganska många fonder men jag trivs med det och enligt mig så ger det en bra riskspridning. Det är främst fokus på de stora valutorna dollar och euro.

Men kortfattad ser räntedelen ut såhär:
30% amerikanska statsobligationer
20% korta europeisk statsobligationer
10% amerikanska realräntor
10% europeiska realräntor
10% amerikanska företagsobligationer rörlig ränta
10% europeiska företagsobligationer rörlig ränta
10% Tillväxtmarknader statsobligationer

1 gillning

Nu har jag gjort slag i saken. Det fick bli så här.

30 % aktier
Storebrand Global Low Volatility

60 % räntor
SEB Korträntefond USD
SEB Korträntefond EUR
Storebrand Kortränta SEK

10 % guld
Xetra-Gold

Jag snurrade runt i Avanzas fondutbud flera varv när det gällde långa statsobligationer, realränta, företagsobligationer och hedgefonder, men tyckte det blev för låg avkastning till för hög risk.

Tiden får utvisa hur denna presterar.

5 gillningar

Intressant portfölj!

Kör du 20% var när det gäller räntorna?

Samtidigt kan kronan stärkas och man är 70% exponerad mot utländska valutor.

Ja, precis. Jag vet inte hur valutorna kommer utvecklas, så det är 20 % per fond.

1 gillning

Nu har min försiktiga portfölj fått ett namn – Zenportföljen.

2 gillningar