Min tanke kring en Golden butterfly-portfölj

Håller på att skapa en golden butterfly.
Min variant ser ut som följande

20% globalaktier
20% långa räntor
20% småbolag
20% guld
20% Silver (silver bullet)

Byter ut korta räntor mot silver då jag är väldigt långsiktig i mitt sparande (+20 år)

Tyck gärna till :blush:

1 gillning

Oj! Friskt vågar! :sweat_smile:

Det blir en helt annan portfölj utan korta räntor såklart. Framförallt med silverexponering som är väldigt volatil. Silver Bullet ger ju 20% extra aktieexponering dessutom även om fonden bör följa silverpriset.

Det jag verkligen gillar med GB och de liknande portföljerna är att kontantbufferten är inkluderad.

Man har sin portfölj, man har inte X kontanter och resten i portföljen.

Det förlorar du i detta upplägg.

En intressant idé, men nu blir det en blandportfölj som spekulerar med silver. Golden Butterfly som koncept är en riskparitetsportfölj. I sån portfölj har alla tillgångar en roll som baseras på makrofaktorer och deras olika korrelationer.

Man kan absolut ha okorrelerade spekulativa och jättevolatila komponenter såsom silver och bitcoin med, men vanligen i mindre andelar.

Gillar ursprungliga GB jättemycket. Varför inte köra den som din huvudportfölj och köpa 5-10% silver som separat bet? Man kan absolut minska kontantdelen (45/22,5/22,5/10) men den har också en roll i GB.

2 gillningar

Tror detta kan vara ett misstag. Om du inte gillar korta räntor föreslår jag istället att du väljer ett av följande alternativ:

Alt 1) 60% aktier, 20% guld, 20% långa räntor med följande fördelning
30% globalaktier
20% långa räntor
30% småbolag
20% guld

Alt 2) 50% aktier, 25% guld, 25% långa räntor enligt följande
25% globalaktier
25% långa räntor
25% småbolag
25% guld

Silver fyller enligt min åsikt ingen funktion i en välbalanserad portfölj eftersom den inte ger något skydd neråt. Vill du ha silver så föreslår jag att du har det i din lekhink (max 10%).

2 gillningar

Tänk också på att det inte ska vara småbolag i en golden butterfly, det ska vara små värdebolag.

Jag tycker verkligen du ska lägga silver vid sidan om, i en lekhink.
Volatiliteten från silver går inte att skydda sig mot med långa räntor och guld åtminstone inte med lika stora portioner av varje.
Gällande avkastning funkar det säkert utmärkt, men 20% silver i en portfölj raderar alla möjligheter till att vara en mellanriskportfölj.

Har själv försökt räkna på likande portföljer men landande i 50/50 aktier/guld i mellanrisken och la silver bullet i lekhinken.
Med både buffert och långsiktig 100/0 vid sidan om det såklart.

Ett alternativ jag har funderat på är att ha i GBn ha 15% guld samt 5% silver? Då i form av wisdomtree physical silver eller tycker ni fortfarande det inte är värt risken?

Oerhört tacksam för alla bra svar🙏🏻

Ja det skulle fungera bättre då volatiliteten inte påverkas lika mycket av 5%.
Å andra sidan blir det ofta dyrare att ombalansera / köpa innehav på 5% pga courtage.
Dessutom försvinner 5% Guld som till skillnad från silver tenderar att skydda vid oroligheter.

Jag skulle nog istället ändå sikta på att behålla orginalportföljen och lägga silver jämte.
Mental bokföring.

20/20/20/20/20 plus motsvarande 5% silver bullet i egen hink/ISK

Eller

19/19/19/19/19/5 I samma Hink/ISK med risk för att ogilla udda siffror…

Tack för svar och kloka tankar👍🏼

Msci world small cap är planen

Det här är en small cap value fond, dock bara med USA-aktier.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1064227/spdr-msci-usa-small-cap-value-weighted-ucits-etf