Ville ha en mellanhink som var mer diversifierad än nybörjarportföljen, så jag sneglade på RT portföljen - tyckte dock att den var något försiktig med bara 25% aktier, och tillslut fann jag golden butterfly med 40% aktier som jag anser passar mig bättre som är ung (26 år), med en god och trygg karriär.
Jag har haft en liknande approach som du och plockat lite med komponenterna från RT-portföljen. För din ålder tror jag forumets konsensus är att den är lite för defensiv men det beror såklart på ens riskbenägenhet och när och till vad pengarna ska användas.
Jag har försökt modellera lite på portfoliocharts och tagit intryck av forumets tvekan till långa räntor. Jag är 50+ och har en portfölj med 5-40 års horisont Fördelningen är nu 75% aktiefonder, 10% guld, 10% räntekonto och 5% långräntor. Över 10 år ska aktiedelen glida ner till 50% och övriga komponenter öka proportionerligt till 20,20,10%. Sen håller jag det där. Ser bra ut i modellen. Jämfört dig, högre risk.
Din Sverigedel anses nog i överkant men återigen- kan vara en trivselfaktor.
Lycka till!
Jag vet att konsensus är minst 50/50 för en mellanhink, dock tycker jag att den är för volatil. En mellanhink ska man ju kunna känna sig trygg med att göra uttag från närsomhelst och inte vara rädd för att den har backat med 30%.
Jag begriper inte riktigt varför jag är en av få med den här åsikten. Vad är det jag missar? Är det bara att jag är mindre riskbenägen?
Det behöver inte vara fel att ha en plan med något lägre risk om det känns tryggare. Hellre något lägre risk och att man håller fast vid planen även under tuffare tider, än en portfölj med högre risk som man i stress säljer av när det är volatilt på börsen.
Nu gällde ju frågan mellanriskhinken. Eftersom OP använder det begreppet får man anta att hen även har en högriskhink. Ålder och annat borde inte påverka placeringarna inom de olika hinkarna, men är relevant för fördelning mellan hinkarna.
@GSverre Helt rätt. Jag svävade iväg pga RT-portföljkomponenterna och tappade bort syftet ”mellanrisk”. Jag har lekt i portfoliocharts med principerna i RT-portföljen och låtit aktiedelen variera i storlek samtidigt som man låter de övriga komponenterna guld,långräntor,räntekonto dela lika på resterande utrymme. För min väldigt amatörmässiga bedömning tycker jag förskjutningen mellan låg risk/lite aktier och hög risk/mkt aktier ser trevlig ut avseende drawdown, safe withdrawal rate osv. Vid mkt låg aktieandel blir det kanske lite läskigt stor andel guld/långränta som man ska hantera mentalt och kanske ska man då för sinnesro undervikts dessa.
Sen tycker jag att begreppet ”mellanriskhink” är lite svårt att hantera. Oprecist. Jag föredrar att diskutera kring hur viktiga pengarna är för en, till vad och när de ska användas.
Om du funderar på att lägga till Bitcoin eller annan kryptovaluta så skulle jag ta det från guld eller aktiedelen, inte korträntedelen. Bitcoin kan anses vara digitalt guld, men rör sig mer som en techaktie prismässigt, dvs inte alls som en korträntefond. Så tänker jag