FIRE - Hjälp oss med våra hinkar och portföljer

Jag saknar fler FIRE diskussioner, tips och avsnitt här på RikaTillsammans, men jag hoppas det dyker upp mer här framöver.

Jag vill ha hjälp med att lägga upp våran ekonomi då jag har svårt att hitta rätt i vårt upplägg då vi räknar ner våra sista månader på jobbet och tänker göra en “FIRE”. Jag och min fru inser att vi troligtvis kommer jobba med något hobbyrelaterat eller hitta någon typ av projekt som kan ge någon liten extrainkomst, men vi vill inte räkna med någon sådan extrainkomst.

Vi är 47 respektive 46 år gamla och pensionen blir inte alls bra, men hjälper med lite tur till lite om ca 15 år.

Vi har inga stora summor sparade, men vi räknar med att vi ska klara oss med en snittavkastning på ca 3%. Då vi inte kommer kunna fylla på med mer pengar så är vi beroende av ett bra upplägg på våra portföljer och behöver därför er hjälp.

Idag har vi alla pengar i RT-protföljen + en liten buffert. Jag funderade lite på att dela upp det lite mer i olika hinkar och portföljer och mina funderingar ligger någonstans här:

10% Buffert
40% RT-portföljen
30% Golden Butterfly
20% 60/40-portföljen (nybörjarportföljen)

Vad tror ni om detta?
Hur tycker ni vi ska lägga upp våra portföljer/hinkar?
Hur ska vi lägga upp vår “Golden Butterfly”-portfölj? Ska den kanske bara fördelas med samma innehåll som RT-portföljen?

Jag vill förtydliga att vi är beroende av att alla hinkar tillsammans ska landa på ca 3% avkastning så det finns inte plats för något stort risktagande utan vi vill kunna sova gott och tittat till allt en gång per år. Det är OK för oss med ETFer (Guld, räntor etc).

Känns som ett meckigt upplägg i min mening. RT portföljen har om jag inte missminner mig en förväntad avkastning på 3-4% så varför frångå den tänker jag? Och vill man ta lite högre risk till en lite högre förväntad avkastning, inte då köra på Golden butterfly rakt av?

1 gillning

Jag kanske försöker göra det mer avancerat och krångligt än nödvändigt. En tanke var kanske att inte lägga allt i samma “korg” (portfölj) utan skapa ett par olika med lite olika upplägg. Dock blir det som du skriver bara en högre risk att även blanda in Golden Butterfly (i alla fall om jag använder samma fonder).

Jag kanske helt enkelt ska bestämma mig för RT eller Golden Butterfly.

Finns det andra alternativ till RT med samma “risk”-nivå som jag skulle kunna mixa in istället för Golden Butterfly/nybörjarportföljen. Det som oroar mig lite är de långa räntorna, men jag antar att jag måste släppa det och ändå tro på att den håller med tiden.

Man kan sätta ännu lite fler myror i huvudet och köra en variant av GB:

40% aktier
30% guld
15% långa
15% sparkonto/korta

:slight_smile:

1 gillning

Tack, spännande. Är detta någon beprövad portfölj med namn eller vad skulle fördelarna vara med den? Låter som lite högre risk än RT, men liknande GB i risknivå.

Jag antar att utdelningsaktier inte är något som är att rekommendera att mixa in? Känns som har lite för hög volatilitet.

Har vi några här i forumet som slutat jobba eller är nära som kan berätta om sina portföljer?